De digitale tachograaf wordt per 1 mei aanstaande verplicht voor nieuwe voertuigen van ondernemers. Dat blijkt uit de op 11 april gepubliceerde nieuwe rij- en rusttijdenverordening van de Europese Commissie.
Dat betekent dat een grote groep ondernemers in de toekomst niet langer is vrijgesteld van deze verplichtingen. Verladersorganisatie EVO heeft hier grote moeite mee omdat hierdoor ook kleine ondernemers die niet veel rijden, worden opgezadeld met administratieve lasten. Door de nieuwe verordening worden bijvoorbeeld markthandelaren en hoveniersbedrijven die slechts een paar uur in de week lokaal rijden hetzelfde behandeld als grote internationale vervoerders. Het Europees Parlement had er eerder op aangedrongen de vrijstelling voor deze groep te behouden, maar de Raad en Commissie hebben dit verzoek zonder opgaaf van redenen geweigerd. Ook kleine ondernemers worden daardoor belast met zware administratieve verplichtingen en moeten onder andere een digitale tachograaf installeren. Dat kost al gauw ruim 2000 euro aan inbouw, afgezien nog van de uren die moeten worden besteed aan administratie.
Ook de controleperiode verandert door deze nieuwe regeling. Vanaf mei moet een chauffeur zijn rij- en rusttijdgegevens over de laatste week en de voorgaande vijftien dagen kunnen tonen. Dit was alleen de laatste week. In 2008 wordt de controleperiode nog langer, namelijk 28 dagen. Zo wordt de vrachtautocabine een rijdend administratiekantoor. Ook omdat de werkgever de chauffeur over de dagen dat niet gewerkt is bovendien een verklaring moet meegeven om aan te tonen dat de chauffeur niet achter het stuur zat.