Door het ontbreken van kwaliteit in relatiegegevens maakt het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks 400 miljoen euro extra kosten. Dit is aanzienlijk hoger dan altijd werd gedacht. Ed Peelen, hoogleraar direct marketing aan de Nyenrode Business Universiteit deed in opdracht van Human Inference en Cendris onderzoek onder 20.000 Nederlandse organisaties met tien of meer medewerkers.
De extra kosten van de slechte kwaliteit van relatiegegevens werden berekend op basis van direct te kwantificeren aspecten, zoals verkeerd verstuurde facturen en productzendingen die niet aankomen op het juiste adres. Indirecte gevolgen van slecht onderhouden databases werden niet meegerekend. Hieronder valt het zoeken naar bijvoorbeeld telefoonnummers en vermogenskosten als gevolg van het later innen van facturen. Volgens de onderzoeker zou het bedrag dan nog vele malen hoger uitkomen.
Hoewel vrijwel alle bedrijven waarde hechten aan een goede relatiedatabase blijkt slechts iets meer dan de helft de data-invoer ook daadwerkelijk te controleren. In veel gevallen blijken er wel procedures voor controle te zijn, maar worden deze niet nageleefd. Ruim 70 procent negeert de controles rondom data-invoer. Oplossingen als koppelingen met externe databestanden die regelmatig gecontroleerd worden, zien veel respondenten als een goed alternatief.