De Amerikaanse computer- en elektronicagroep Apple is het innovatiefste bedrijf ter wereld. Dat blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek door de Boston Consulting Group en het blad Business Week onder 1070 managers in 63 landen.
Apple is de naam achter de Mac-computers en de succesvolle digitale muziekspeler iPod. De computergroep gaat het internetbedrijf Google en de chemiegroep 3M – de maker van Post-it-klevertjes en Scotch-plakband – voor. De Japanse autofabrikant Toyota en de Amerikaanse softwarereus Microsoft completeren de top-5. Daarna volgen General Electric, Procter & Gamble, Nokia, de koffieretailer Starbucks en de IT- en consultinggroep IBM. Virgin, Samsung, Sony, Dell en Ikea eindigen op de plaatsen elf tot vijftien.
De bankverzekeraar ING eindigt als eerste in de financiële sector. Google maakt voor de tweede keer de grootste sprong voorwaarts in de top-10. In 2004 bekleedde het internetbedrijf de vijftiende plaats in de algemene rangschikking. Vorig jaar was het al achtste, nu tweede. De Japanse elektronicareus Sony en de Amerikaanse pc-maker Dell verdwijnen uit de top-10. Sony glijdt van de vijfde naar de dertiende plaats, terwijl Dell daalt van plaats zes naar plaats veertien.
Volgens de krant De Tijd was de meerderheid van de ondervraagde topmanagers (72 procent) het erover eens dat innovatie in de top-3 van hun prioriteitenlijst staat. Meer dan de helft van de ondervraagde managers is ontevreden met het rendement van de investeringen in innovatie. Zij beschouwen de lange ontwikkelingstrajecten en het gebrek aan interne coördinatie als de belangrijkste obstakels voor een efficiënte innovatiepolitiek. 32 Procent van de innovatiebudgetten ging volgens de respondenten naar het verbeteren van bestaande producten en diensten, 29 procent naar nieuwe producten en diensten voor nieuwe doelgroepen.