Het Europese Hof van Justitie heeft onlangs een belangrijke uitspraak gedaan over het rijden in buitenlandse huurauto’s. Fiscalisten verwachten dat het vonnis veel impact zal hebben op de leasemarkt en dat bedrijven zullen uitwijken naar België en Luxemburg om daar hun auto’s van de zaak te leasen.
BPM
Het Financieele Dagblad maakt melding van dit arrest. Automobilisten die een huurauto hebben gereden die geregistreerd staat in België of Luxemburg hoeven in Nederland geen BPM af te dragen. Het Europese Hof van Justitie heeft onlangs geoordeeld dat het tot het vrije verkeer van goederen en diensten behoort als ingezetenen van een EU-land in een huurauto van een ander land rijden. Ze hoeven vervolgens geen BPM te betalen over de huurauto omdat die in een ander land staat ingeschreven. Deze uitspraak is een bevestiging van een vonnis dat de Europese rechter eerder velde in een soortgelijke Oostenrijkse zaak over vrij verkeer van goederen en diensten. Het Ministerie van Financiën zal de Nederlandse Wet BPM zo snel mogelijk repareren.
Besparingen
Volgens fiscalisten zal het voor leasemaatschappijen en werkgevers zelfs na reparatie van de wet goedkoper blijven om in het buitenland te leasen. Kees Bouwmeester van advocatenkantoor Loyens & Loeff rekent in voornoemde krant voor wat werkgevers kunnen besparen. Volgens hem kan de besparing oplopen tot tien procent van de totale leasekosten. Voor een populaire lease-auto als de Opel Vectra komt dat bijvoorbeeld neer op minimaal 50 euro per maand.
Als de auto via België wordt geleast, wordt niet alleen minder BPM betaald, maar is ook geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd én kan geprofiteerd worden een lager BTW-tarief als gebruik wordt gemaakt van Luxemburg.
Impact
Deloitte overlegt al met enkele partijen om leasecontracten in het buitenland af te sluiten. Volgens fiscalist Paul Bakker zullen gebruikers van leasewagenparken en anderen die leasecontracten aanbieden zeker overwegen om naar het buitenland uit te wijken. Bouwmeester van Loyens & Loeff acht het mogelijk dat er binnenkort zo’n 10.000 wagens vanuit België of Luxemburg zullen worden geleast. In Nederland rijden in totaal 779.000 lease-auto’s rond. De leasemaatschappijen zelf zijn er voorlopig nog niet uit of ze de Nederlandse markt voortaan vanuit het buitenland moeten gaan bedienen.