Management: één woord, zoveel disciplines!

Wat een manager moet doen, is vrij simpel. Hij/zij moet mensen aansturen waardoor de dienst of het product maximaal rendement oplevert. Simpel toch? Maar niet echt. Om deze column leuk te vullen ben ik erg gespitst op alles wat met management te maken heeft. Zodra iets onder mijn aandacht komt, duik ik erop in de hoop een leuke link te kunnen leggen om weer een briljant stukje te schrijven. Maar helaas, helaas, 90 procent van de informatie kan ik niet gebruiken. Te specialistisch op u00e9u00e9n gebied, te verbonden met een bepaalde casus, niet tijdloos genoeg. Weet u hoeveel terreinen er op het gebied van management zijn? Bedrijfsleven, overheid, non-profit, zijn de grote sectoren. Maar in iedere sector heb je weer managers op specialistische gebieden zoals Advertentie & Communicatie, Facilitaire zaken, Financiu00ebn, Fiscale zaken, ICT, Juridische zaken, Marketing, Personeel & Organisatie, Klantenservice, Operationele zaken, Raad van Bestuur, Vrijwilligers, Zakenrelaties en ga zo maar door. Je hebt ook nog lager, midden- en hoger management. Ieder gebied, ieder segment heeft haar eigen aardigheden die voor een manager in die functie van belang zijn. Als ik al moeite heb om een stukje te schrijven dat voor al deze mensen interessant is, hoe moet een bedrijf in hemelsnaam aan managementontwikkeling doen?

Dit artikel lezen?

Neem een abonnement en:
  • Krijg onbeperkt toegang tot cmweb.nl
  • Ontvang 2x per week de nieuwsbrief
  • Lees 6x per jaar het digitale magazine van CM