
De financiële functie van bedrijven moet ingrijpend worden verbeterd. Vooral op het gebied van forecasting, planning, budgettering en investor relations laat de prestatie van de financiële afdeling van veel bedrijven te wensen over. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 500 financials. Ook komt uit dit onderzoek naar voren dat business intelligence en soft skills de belangrijkste succesfactoren zijn voor de financiële functie.
De huidige crisis maakt pijnlijk duidelijk dat de financiële functie er nog altijd onvoldoende in slaagt een structurele bijdrage te leveren aan de sturing van de onderneming en het vertrouwen bij stakeholders, zo blijkt uit Being the Best: Thriving not just surviving, een rapport gebaseerd op internationaal onderzoek van KPMG onder financieel directeuren van ruim 500 ondernemingen.
Onder de maat
Ruim 80 procent van de bedrijven onderkent dat de financiële functie van de ondernemingen onder de maat presteert. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de financiële functie meer toekomstgericht zou moeten werken en inzichten en adviezen zou moeten leveren om tot een betere besluitvorming op directieniveau te komen. Dit is echter tot op heden niet gelukt. Met de economische crisis van dit moment is de overtuiging bij de bedrijven dat de situatie moet verbeteren nog sterker.
Invloed
Verschillende onderzoeken hebben al uitgewezen dat er een verband bestaat tussen goed functionerende financiële afdelingen en goed presterende bedrijven. In bedrijven waar finance goed draait, strekt de invloed tot buiten de eigen afdeling. Om invloed te verkrijgen of te vergroten, zijn er twee absoluut noodzakelijke voorwaarden: betere business intelligence (de juiste informatie op de juiste tijd) en goede business skills (de juiste mensen op de juiste plaats). Traditioneel richtten de financiële afdelingen zich vooral op het beïnvloeden van HR en ICT omdat hun invloed daar directer was. Het wordt nu steeds gebruikelijker dat ze zich ook gaan bezighouden met Sales & Marketing en Research & Development, de afdelingen die in de regel voor de meeste omzetten zorgen. Hierdoor groeit het vertrouwen in de financiële functie waardoor andere afdelingen en beslissers hun oordeel zwaar laten meewegen. Dit heeft dan op termijn positieve gevolgen voor het hele bedrijf.
Rapporteren
Van de onderzochte ondernemingen geeft 75 procent aan in IT te moeten investeren om sneller en beter te kunnen rapporteren. Slecht presterende ondernemingen blijken te veel tijd te besteden aan het verzamelen en bewerken van niet-standaard gegevens waaruit ze waardevolle informatie proberen te verkrijgen voor het management. De huidige economische problemen hebben de noodzaak van het beschikken over de juiste toekomstgerichte informatie op het juiste moment sterk vergroot.
Business Intelligence
Business Intelligence is de informatie op basis waarvan beslissers snel goed onderbouwde beslissingen kunnen nemen. Toch is ook gebleken dat 50 procent van de managers helemaal geen vertrouwen in getallen heeft wanneer deze hun worden voorgelegd. Hun ervaring is immers dat de gebruikte data van onvoldoende niveau en actualiteit zijn. Hierdoor worden ze gedwongen beslissingen te nemen op basis van kwalitatief mindere informatie en wellicht zelfs op gevoel. Regelmatig zijn slechte ICT-systemen hiervan de oorzaak: 42 procent vindt dat ondermaatse ICT een grote barrière vormt voor het verbeteren van de financiële functie van een bedrijf.
Reorganisatie
Ondernemingen die hun financiële functie opnieuw willen vormgeven, worden op dit moment echter geconfronteerd met een personeelsprobleem. Bedrijven hebben uitmuntende professionals nodig die de implicaties en complicaties van business intelligence begrijpen, anders verliest die informatie zijn waarde. Tenzij deze werknemers trends kunnen verklaren en er een follow-up strategie op kunnen vinden, is het beschrijven en onderzoeken van trends nutteloos. De grootste belemmering voor het doorvoeren van veranderingen binnen de financiële functie van een bedrijf is dan ook het vinden en behouden van bekwame financiële professionals. Ruim 50 procent van de bedrijven blijkt hier tegenaan te lopen. Dit verklaart waarom een meerderheid van de bedrijven zich voor het verkrijgen van de vereiste vaardigheden richt op training en niet op werving. Van de bedrijven vindt 90 procent ook dat training noodzakelijk is om de communicatie- en beïnvloedingsvaardigheden van de financiële functie te verbeteren.
Aanbevelingen
De belangrijkste aanbeveling die KPMG doet, is dat de taak van de financiële functie moet verschuiven van het enkel bijhouden wat er gebeurt naar het ondersteunen van beslissers. Hoewel dit voor veel organisaties niet nieuw is, gebeurt het maar weinig. Dit komt doordat de uitvoering ervan erg moeilijk is, zeker nu bedrijven te maken hebben met de financiële crisis. CFO’s hebben de afgelopen tijd meer dan ooit hun oordeel over bedrijfsstrategieën moeten geven. Dit was voor veel CFO’s een nieuwe taak die ook nog eens werd bemoeilijkt door onvoorspelbare factoren als gevolg van de crisis. Het is dan ook essentieel dat CFO’s in de toekomst beter inzicht krijgen in factoren die van invloed zijn op de bedrijfswaarde. Ook moeten zij datastructuren vereenvoudigen waardoor informatie enerzijds actueel gehouden kan worden en anderzijds snel toegankelijk. Wanneer CFO’s zelf gevraagd wordt waar de meeste verbeterruimte zit, wijst vijf van de zes van hen op het verbeteren van hun ‘soft skills’. Niet zo vreemd wanneer dit wordt bekeken door de lens van een tekort aan geschikt personeel. Als je ze hebt, moet je ze vasthouden.
* * *
Tip: Kluwer Research Base
U vindt dit onderzoek hier in de Kluwer Research Base (of zoek op trefwoord ‘thriving’). In deze databank vindt u nog meer interessante, voor financials relevante onderzoeken, vaak gratis.