
De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) signaleert een aantal knelpunten bij de aanvraag voor uitstel van betaling en de melding betalingsonmacht en daarnaast een aantal mogelijke knelpunten op het gebied van btw en loonheffingen.
Veel ondernemers vragen wanneer uitstel van betaling – met name voor btw en loonheffingen – moet worden aangevraagd. De twijfel is daarbij tussen het moment van afdracht of het moment dat een naheffingsaanslag is opgelegd (artikel 19 en 20 AWR). Ondernemers die zich genoodzaakt zien gebruik te maken van de drie maanden uitstel van betaling, zullen veelal na afloop van het uitstel nog niet in staat zijn om de op dat moment de facto dubbele lasten te voldoen.
Bestuurdersaansprakelijkheid en melding betalingsonmacht
De melding betalingsonmacht moet gedaan worden uiterlijk 2 weken na het moment waarop de belasting op aangifte voldaan of afgedragen had moeten worden. Als – ter zake van btw en loonheffingen – op aangifte niet wordt betaald, volgt pas (veel) later de naheffingsaanslag. Dat is pas het moment waarop een verzoek om bijzonder uitstel van betaling kan/hoeft worden gedaan. Dit leidt in de praktijk voor veel ondernemers tot vragen en onduidelijkheid.
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)
Vennootschappen die op cost plus-basis worden beloond, lopen bij het aanvragen van NOW potentieel aan tegen de vraag of überhaupt wel sprake kan zijn van een relevante omzetdaling. Als de werknemers immers in dienst blijven en daarmee dus ook het kostenniveau niet wijzigt, blijft de cost plus-beloning in beginsel ook in stand. De NOB vraagt aandacht voor situaties waarin de vennootschap geen prestaties meer verricht.
Btw
De NOB heeft een uitgebreide bijlage bij de brief verstuurd met specifieke vragen over de btw-gevolgen van transacties.
Bron: Taxence
Lees hier al het nieuws rondom het coronavirus
cm: op Linkedin
Volgt u cm: al op Linkedin? Zo blijft u nog meer op de hoogte van de nieuwste updates en heeft u de kans om op artikelen te reageren. Zo blijven wij ook bij cm: op de hoogte van onze lezers en kunnen wij meer op de wensen inspelen.