
De kosten voor het inlenen van personeel nemen toe en zitten op de trendlijn van voor de coronacrisis. De tarieven van uitzendbureaus stijgen weer 5 tot 7 procent per jaar.
Tijdens de coronacrisis in 2020 stegen de kosten voor het inhuren van uitzendkrachten 5 tot 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vorig jaar bleven de kosten stijgen, maar niet zo flink als in 2020. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De trend zet ook dit jaar door. In het eerste kwartaal van 2022 waren de kosten 5,7 procent hoger dan dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee zijn de prijsstijgingen vergelijkbaar met de stijgingen van 2019.
Lees ook: People analytics in de praktijk: wat kunnen we ermee?
Omzetstijging
De omzet van uitzendbureaus is flink gestegen, maar die index is gekleurd door de coronacrisis. Toen daalde de omzet fors, zodat er nu logischerwijs een forse verhoging is ten opzichte van de periode die een daling in de omzet kende. In het eerste kwartaal van 2022 lag de omzet 19,2 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Door de omzetstijging in de uitzendbranche is de omzet inmiddels tot ruim boven het niveau van voor de coronacrisis gestegen. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2019 lag de omzet van de uitzendbranche ruim 16 procent hoger.
Banengroei
Ook het afgelopen kwartaal groeide het baanaanbod verder, terwijl er al eerder records werden bereikt. Bij de uitzendbureaus kwamen er 57 duizend werknemersbanen bij in het eerste kwartaal, een stijging van liefst 7,6 procent. Dit is de grootste toename in de afgelopen 26 jaar. In de takken zakelijke dienstverlening, zorg, handel, vervoer, horeca en onderwijs nam het aanbod toe. Alleen in landbouw, bosbouw en visserij daalde het aantal vacatures. Ook worden er meer mensen genoteerd die een baan vinden dan dat mensen een baan verliezen.
