
Als het fiscale voordeel van het aanschaffen van een elektrische auto straks helemaal is uitgefaseerd, kiezen veel zakelijke rijders niet meer voor elektrisch. Dat blijkt uit onderzoek van RVO. De oplossing is volgens de dienst benadrukken dat elektrisch rijden op termijn toch voordeliger kan zijn dan rijden met een verbrandingsmotor.
Er geldt momenteel nog een bijtellingskorting, waardoor elektrische voertuigen (EV’s) een bijtelling hebben van 16 procent in plaats van 22. Het maximumbedrag van de aanschafprijs daalt wel steeds verder, voor 2023 geldt een ‘cap’ op 30.000 euro. Voor alles daarboven betalen elektrische rijders 22 procent. Vanaf 2025 is de bijtelling van een elektrische auto gelijk aan een auto met verbrandingsmotor en is het fiscale voordeel verdwenen.
Geen elektrisch zonder korting
Elektrisch rijden is grotendeels in opkomt in Nederland omdat lease deze optie mogelijk maakt, concludeert RVO in het EV en Berijdersonderzoek 2022. Voor zakelijke elektrische rijders is de financiële stimulans een reden om voor de auto te kiezen boven een brandstofauto. Van de ondervraagde zakelijke automobilisten geeft 44 procent aan vanaf 2025, als de bijtellingskorting niet meer geldt, niet meer te zullen kiezen voor een elektrische auto. De elektrisch rijder is volgens RVO steeds minder een persoon die vanwege het milieu kiest voor deze auto, maar vanwege financiële overwegingen.
TCO benadrukken
‘Rente EV-rijders, zijnde het merendeel van de elektrische rijders, zijn meer gericht op het kostenvoordeel en ook eerder geneigd bij snelle afbouw van financiële prikkels niet meer voor een elektrische auto te kiezen,’ staat te lezen in het rapport. RVO adviseert om ook andere financiële voordelen beter te benoemen, zoals de Total Cost of Onership van een elektrische auto. ‘Denk bijvoorbeeld aan de groei van private lease, waarmee de hogere aanschafkosten verdisconteerd zijn in een maandtarief en waarin ook de lagere kosten van belastingen en onderhoud zijn verwerkt.’
Tweedehands elektrisch
Een andere stimulans ligt in het aantrekkelijker maken van een tweedehands elektrische auto. De levensduur van de batterij is moeilijker in te schatten voor kopers en die tonen zich vaak comfortabeler bij de kilometerstand van een benzineauto om de slijtage en levensduur in te schatten. RVO raadt bijvoorbeeld aan om een verlengde batterijgarantie of onafhankelijke batterijcheck te bieden om twijfelaars over de streep te trekken.