'Door workflows te automatiseren wordt de financiële functie efficiënter'

'Door workflows te automatiseren wordt de financiële functie efficiënter'

Workflows zijn voor organisaties van groot belang om grip te houden op alle uitgaven. Echter, niet zelden zorgen die workflows voor ergernis. Een nieuwe release van Payhawk maakt hier een einde aan. 'Met onze release zijn organisaties in staat om interne goedkeuringsworkflows één op één over te nemen in Payhawk en daardoor wordt het proces van het goedkeuren van uitgaven aanzienlijk vergemakkelijkt', legt commercieel directeur Chris van Dongen uit.

Workflows voor het goedkeuren van uitgaven zijn vaak nog doordrenkt met manuele stappen, merkt Van Dongen op. 'Dan kun je denken aan via een e-mail of chat vragen om goedkeuring en daaraan moet je een screenshot van een betaling toevoegen. Die mails en chats stapelen zich maar op en dan hebben we het nog niet eens over het bijbehorende papierwerk. Doordat er zoveel handmatige stappen worden doorlopen, zijn ze niet schaalbaar. Naast dat je als verwerker van die betalingen op een gegeven moment het overzicht verliest en kostbare tijd besteedt aan handmatige taken, krijg je ook te maken met compliance- en securityrisico’s. Bijvoorbeeld gevoelige data die bij de verkeerde persoon terechtkomen of een audit trail die niet toereikend is. Door deze workflows te automatiseren, vergemakkelijk je interne controles, zijn workarounds verleden tijd en wordt de financiële functie efficiënter.'

Aanvraag volgen

Payhawk heeft deze workflows verder uitgebreid en geautomatiseerd met de update van haar software voor uitgavenbeheer. Van Dongen: 'In onze software kun je een flow aanmaken, een approval workflow proces, waarmee je een aanvraag van begin tot eind kunt volgen. Van het aanvragen tot het (uit)betalen dus. Het begint bij het invullen van de condities. Een heel voor de hand liggende conditie is het bedrag. Vervolgens is het de vraag: wie is er geautoriseerd om goedkeuring te geven? En moeten dezelfde mensen hun goedkeuring geven voor een terugkerende post als een eenmalige uitgave? Mogelijk moeten er meer of andere mensen hun goedkeuring geven als het bedrag boven een bepaald getal komt.'

In onze software kun je een flow aanmaken, waarmee je een aanvraag van begin tot eind kunt volgen.”
— Chris van Dongen

Als deze condities en acties zijn bepaald, gaat het proces verder. Van Dongen: 'In het systeem kun je vastleggen dat, als een uitgave is goedgekeurd, er automatisch een purchase order wordt opgemaakt. Bij een afwijzing krijgt de aanvrager een mail of een notificatie. Dit proces loopt volledig automatisch, maar het is desondanks wenselijk dat je in een goedkeuringsketen kunt bijhouden hoe de aanvraag vordert. De aanschaf van een nieuw ERP-systeem verloopt over veel meer schrijven dan een uitgave van een paar honderd euro. In de goedkeuringsketen kun je als aanvrager precies volgen waar de aanvraag ligt. Hoewel je het proces zo digitaal mogelijk wilt laten verlopen, stelt dit je wel in staat om even langs een collega te lopen en na te vragen wat de status is als een reactie op zich laat wachten.'

Automatische goedkeuring

Het systeem stelt je in staat om uitgaven automatisch goed te keuren als wordt voldaan aan bepaalde condities. Van Dongen: 'Organisaties hebben volledig de vrijheid om die condities te bepalen. Je kunt instellen dat er vanaf nul euro een goedkeuring nodig is. Dat betekent dat elke aanvraag er een nodig heeft. Maar je kunt ook aangeven: tot honderd euro heeft een manager geen goedkeuring nodig van een collega elders in de organisatie. Die aanvraag wordt automatisch goedgekeurd. Je kunt daar vervolgens wel weer eisen aan stellen. Als de uitgave voor kantoorbenodigdheden is, is het goed, maar horecauitgaven worden niet automatisch goedgekeurd. Daar moet je budget voor aanvragen. Dat kun je ook in ons systeem inregelen.'

Realtime inzicht

Met de release in het softwarepakket van Payhawk krijgen organisaties nog meer grip op hun uitgaven, benadrukt Van Dongen. 'In ons systeem kun je realtime zien wat je uitgavenpatroon is als organisatie en welke uitgaven er nog goedgekeurd moeten worden en door wie. Daarbij is het ook nog eenvoudig schakelen tussen de mogelijk verschillende entiteiten van je organisatie. Deze release is volledig in lijn met onze strategie. Om functies te ontwikkelen die steeds meer complexiteit aankunnen. Er is een grote vraag naar vanuit de markt. Doordat organisaties snel groeien, ontstaat er complexiteit en wordt er veel geschakeld tussen afdelingen. Hiervoor is grip op je workflows van groot belang.'

Dit artikel is gesponsord door Payhawk

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Excel-tip: herstel een beschadigde spreadsheet

Excel-tip: herstel een beschadigde spreadsheet

Een rood kruis met de melding 'Kan de werkmap niet openen' is genoeg om menig Excel-gebruiker de schrik om het hart te doen slaan. Vooral als het om een belangrijke spreadsheet gaat die veel wordt gebruikt. Er zijn meerdere relatief simpele manieren om te proberen dit probleem te verhelpen. Cm: zet enkele tips op een rij.

Excel: titels blokkeren en automatisch aanvullen

Excel: titels blokkeren en automatisch aanvullen

Excel biedt welhaast oneindige mogelijkheden om cijfers te structureren. Hier behandelen we twee mogelijkheden die handig van pas kunnen komen. Hoe blokkeer je titels om rijen en kolommen te vergrendelen? En: hoe zet je automatisch aanvullen aan?

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Excel-tutorial: afbeelding omzetten naar tabel

Excel-tutorial: afbeelding omzetten naar tabel

Een zeer nuttige toevoeging aan de Excel-app is de mogelijkheid om een tabel toe te voegen vanuit een afbeelding. Met deze feature is het mogelijk om een foto te maken met je smartphone van een tabel die je tegenkomt in een rapport, boek of tijdschrift en deze te gebruiken als bewerkbare tabel in Excel.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

10 ondergewaardeerde Excel-functies

10 ondergewaardeerde Excel-functies

De functies binnen Excel zijn dé feature die de software van een simpele gegevenstool een krachtig, programmeerbaar hulpmiddel voor financials heeft gemaakt. Enkele features schelen gebruikers maandelijks uren werk omdat ze repetitieve, saaie taken automatiseren. Dit zijn tien ondergewaardeerde, maar krachtige functies.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."