Nederlandse bedrijven zoeken in toenemende mate naar zekerheid bij het uitbesteden van werkzaamheden aan derden. Hoewel serviceorganisaties een aantal waarborgen voor de kwaliteit van de werkzaamheden aanbieden, zijn de opdrachtgevers nog relatief onbekend met deze keurmerken.
Uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse ondernemingen blijkt dat 75% van de bedrijven dringend behoefte heeft aan een waarborg die de kwaliteit van het uitbestedene garandeert. Slechts 20% van de bedrijven besteedt op dit moment specifiek aandacht aan de kwaliteit van de uitbestede werkzaamheden, vooral in de vorm van een service level agreement of een gewoon contract. Ruim de helft van de bedrijven is echter niet op de hoogte van het bestaan van kwaliteitswaarborgen voor uitbestede diensten. Van de CFO’s van de bedrijven is slechts 60% in staat spontaan een kwaliteitswaarborg te noemen.
Uit het onderzoek blijkt dat 60% van de bedrijven op dit moment administratieve diensten uitbesteed. Hierbij gaat het vooral om uitbesteding van de salarisadministratie. “Uitbesteding wordt steeds vaker gezien als en goede methode om meer focus te creëren op de eigen kernactiviteiten”, constateert Theo Huibers, director Sourcing bij KPMG Business Advisory Services. “Naast het klassieke voorbeeld van de uitbestede salarisverwerking kiezen steeds meer organisaties ervoor ook andere administratieve processen of het beheer van informatietechnologie te outsourcen. Uitbesteding is in het bijzonder populair in de financiële sector. Vooral voor zaken als vermogensbeheer en het uitvoeren van de pensioenregeling wordt steeds vaker een contract afgesloten met een externe serviceorganisatie. Van cruciaal belang hierbij is echter dat de uitbestedende organisatie erop kan vertrouwen dat de serviceorganisatie de uitbestede activiteiten goed beheerst. De helft van de bedrijven geeft aan de huidige kwaliteit van de dienstverlening zeer bepalend is voor de uitbesteding van nieuwe administratieve diensten.”
Hoewel 75% van de ondernemingen aangeeft een kwaliteitstoetsing van de uitbestede werkzaamheden zeer belangrijk te vinden, blijken de bedrijven nauwelijks te toetsen op de afgesproken kwaliteitseisen. Huibers: “Gezien het feit dat uitbesteding bedrijven niet ontslaat van de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit, zou je verwachten dat vooral het SAS70-keurmerk bij de bedrijven bekend zou zijn. Het gaat immers verder dan bijvoorbeeld een ISO-certificaat omdat het een gedetailleerd inzicht geeft in de beheersmaatregelen en de processen van de organisatie waarvan de opdrachtgever zo afhankelijk is geworden. Bijna de helft van de CFO’s blijkt SAS70 of een ander kwaliteitskeurmerk echter niet te kennen. Bekendheid met en gebruik van SAS70 zou de onzekerheid bij uitbesteden voor een groot deel kunnen wegnemen en kunnen leiden tot een forse groei van de markt voor uitbesteden en voor de bedrijven tot aanzienlijke rendementsverbeteringen.”