Managers blijken een vast psychologisch patroon in hun werkweek te hebben. Het gevolg is dat ze op verschillende dagen van de week anders reageren op hun medewerkers.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse uitzendorganisatie Office Angels, aldus zibb.nl. Dat managers verschillend op personen reageren, ligt dus niet alleen maar aan die personen.
Maandag: oppepdag
Het begin van de week is het meest geschikte moment om het personeel te motiveren. Voor tweederde van de managers blijkt de maandag ook een goede dag om vakantie toe te wijzen.
Dinsdag: prikkeldag
Het is prettig voor een manager om in het begin van de week te horen over tegenvallers. Dan is er nog de rest van de week om de schade te herstellen en het personeel te overtuigen van de noodzaak van de ingrepen. Ook positief nieuws valt vandaag goed: er is tijd genoeg om personeel tot nog betere prestaties te bewegen.
Woensdag: opslagdag
Het midden van de week is even afzien voor de meeste managers. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers deze dag gebruiken om – vaak met succes – te vragen om loonsverhoging of promotie. Bijna vier op de vijf managers blijkt vooral ’s middags kwetsbaar. Dankzij het goede overzicht over de week is zestig procent van de bazen geneigd op woensdag in te stemmen met een overplaatsing naar een andere afdeling of project. Een goede manager zegt natuurlijk nee als het gezeur te erg wordt.
Donderdag: ideeëndag
Met het eind van de week in zicht is tweederde van de managers zeer ontvankelijk voor nieuwe initiatieven. Circa eenderde van de managers is op donderdag ook bereid om een sollicitatiegesprek aan te gaan met een vriend of bekende van een eigen ondergeschikte.
Vrijdag: kalmpjes aan
De week zit er bijna op. De helft van de leidinggevenden vindt zichzelf dan kalm en ontspannen. Even een oogje dichtknijpen komt dan vaker voor.