Ariba, leverancier van software op het gebied van spend managament, past zijn softwarestrategie aan. Het bedrijf gaat zijn software op abonnementsbasis aanbieden, waardoor met name kleinere bedrijven makkelijker kunnen instappen.
Ariba maakt de software beschikbaar volgens een “pay-as-you-go”-model. Hierbij kunnen bedrijven laag instappen en uitbreiden als de organisatie daar klaar voor is. Voor bedrijven die de voorkeur hebben voor een standaard licentie, behoudt Ariba zijn bestaande licentiemodel.
Ariba introduceert drie niveaus waarop het zijn software gaat aanbieden. Klanten die net starten met spend management kunnen kiezen voor Ariba Spend Management Basic Package. Dit pakket bestaat uit de belangrijkste software, services en domeinexpertise nodig voor kleine en middelgrote bedrijven, of afdelingen van grotere organisaties, om te starten met spend management en te profiteren van de best practices van ’s werelds grootste organisaties. Groeit een organisatie, dan biedt Ariba de mogelijkheid de spend management-activiteiten uit te breiden met Professional Package en Enterprise Package. Bij uitbreiding is geen datamigratie, implementatie van nieuwe systemen of configuratie nodig. Bedrijven kunnen de uitbreiding daardoor doorvoeren met een minimale betrokkenheid van de IT-afdeling.
Ariba spend management software omvat spend visibility (inzicht in de uitgaven van het bedrijf), sourcing (het zoeken naar de best passende leveranciers), contract management (voor het beheren van contracten en het zorgen van de naleving van deze contracten), procurement and expense, invoicing and payment en supplier management (relatiebeheer).