De Belastingdienst heeft De Gouden Meetlat 2005 gewonnen voor zijn advertentie ‘Waar maakt het niet uit of je van Mars of van Venus komt?’.
De Gouden Meetlat is een adverteerdersprijs van het maandblad Opzij, die jaarlijks wordt toegekend aan de meest vrouwvriendelijke advertentie die het afgelopen jaar in Opzij heeft gestaan. De advertentie van de Belastingdienst is gemaakt door reclamebureau Maximum. In 2000 won de Belastingdienst ook al de Gouden Meetlat.
De jury moest ook dit jaar weer kiezen uit de elf Zilveren Meetlat winnende uitingen uit Opzij in het jaar 2005. De keuze moest worden gemaakt voor de meest passende en dus emancipatoire advertentie in Opzij. De jury bestond dit jaar uit Cisca Dresselhuys (hoofdredacteur Opzij), Linda Boks (ZenithOptimedia) en Ursula Hulsmeijers (Unilever).
De Belastingdienst werd door alle juryleden, unaniem, veel lof toegekend, vanwege (uit het juryrapport):
- ‘De nadruk die gelegd wordt op beoordeling van individuele kwaliteiten van potentiële kandidaten
- Het hoge geestige gehalte, doordat mythes op verrassende wijze ontkracht worden (er zijn ook mannen die niet achteruit kunnen parkeren)
- Sterk beeldgebruik van een vrouwelijk model met een zelfbewuste uitstraling
- De link die gelegd wordt met het (roldoorbrekende) boek ‘Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus’