De Rabobank scoort het hoogst op klanttevredenheid in internetbankieren. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van de Ernst & Young ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland onder ruim 600 managers.
Sales online schrijft dat de Postbank, de Rabobank en ABN Amro de meeste klanten hebben die elektronisch bankieren. De overige banken volgen op grote afstand.
Volgens schattingen zijn er ongeveer 4,4 miljoen internetbankierende klanten. Van de ondervraagden die (nog) geen gebruik maken van elektronisch bankieren wordt als belangrijkste reden genoemd dat zij niet durven vanwege de veiligheid of dat ze gewoonweg geen interesse hebben. De gebruikers van internetbankieren zijn over het algemeen tevreden.
Uit het onderzoek blijkt dat klanten van de Postbank gemiddeld genomen minder tevreden zijn dan klanten van de Rabobank en de ABN Amro. Vergeleken met ruim twee jaar geleden is de tevredenheid met de Postbank wel verbeterd. Voor de Rabobank en ABN Amro geldt echter dat de dienstverlening die wordt aangeboden bij elektronisch bankieren iets is verslechterd. De belangrijkste kritiek op de drie belangrijkste internetbanken zijn de service/helpdesk en de kosten.
Hoewel niet iedereen tevreden is over alle aspecten van online bankieren, betekent dit niet automatisch dat men ook van plan is om van bank te veranderen. Van de klanten van ABN Amro overweegt negen procent te switchen. Bij de Rabobank en de Postbank is dit vier procent.