De salarissen van marketing- en HR-directeuren in Nederland behoren tot de top van Europa. De financieel directeur blijft mondiaal met een elfde plaats aanzienlijk achter bij zijn collega’s, dit in tegenstelling tot zijn collega in Angel-Saksische landen.
Dit blijkt uit de Global Pay Summary 2006 van Mercer Human Resource Consulting, aldus Managersonline.nl. Het beloningsonderzoek geeft de basissalarissen en totale jaarsalarissen weer van 50 functies in 50 verschillende landen. De functies die in het Global Pay Summary worden besproken variëren van junior tot senior managementfuncties in elf overkoepelende functiefamilies; administratie, corporate affairs, engineering, finance, algemeen management, HR, IT, operations, R&D, sales en marketing, en logistiek.
Ook als wordt gekeken naar het totale jaarsalaris – het basissalaris en alle gegarandeerde inkomsten en bonussen – staan de Nederlandse directeuren bovenaan de lijst. De gemiddelde bonus voor de Nederlandse directeur schommelt rond de 29.400 euro per jaar. Wereldwijd doen de Nederlandse marketing- en HR-directeur met een vierde en zesde positie goed mee met de toplanden. De Nederlandse marketingdirecteur verdient met een totaal jaarsalaris van 157.200 euro (basissalaris: 132.200 euro) ruimschoots meer dan zijn financiële en HR-collega’s (HR basissalaris: 117.200 euro) met een salaris van respectievelijk 141.000 euro en 140.400 euro. Opvallend genoeg blijkt uit een peiling op Managersonline.nl dat de financieel directeur hoger in de rangorde staat dan de marketing directeur.
De hoogste salarissen worden, zoals gemeld, betaald in Amerika en het Verenigde Koninkrijk. De Amerikaanse CFO verdient tweemaal zoveel als de Nederlandse CFO. Ook minder vanzelfsprekende landen zijn te vinden in de wereldtop. Een Braziliaanse financieel directeur verdient meer dan zijn Nederlandse collega.