De Rabobank biedt binnenkort een nieuwe versie van internetkassa iDeal aan. De bank verlaagt de drempel voor kleine ondernemers om het internetbetaalsysteem aan te schaffen.
Dit schrijft Emerce. Met iDeal kunnen consumenten aankopen op het internet direct betalen via de vertrouwde internetbankieromgeving van hun eigen bank. iDEAL is ontwikkeld door de Rabobank, ABN AMRO, ING Bank en Postbank en is toegankelijk voor meer dan vijf miljoen internetbankierende klanten.
De abonnementskosten van Rabobank iDeal Lite zijn lager, maar de transactiekosten hoger. Postbank en ING gaan geen lite-versie van iDeal op de markt brengen. Beide banken vragen namelijk geen entree- of abonnementskosten, alleen transactiekosten.
Ondernemers die bankieren bij de Rabobank of ABN AMRO kunnen ook zonder abonnementskosten gebruikmaken van iDeal. Het Amsterdamse bedrijf Mollie biedt deze ondernemers de mogelijkheid per betalingstransactie af te rekenen: vijf procent van het af te rekenen bedrag, met een minimum van 99 cent. De dienst is geschikt voor winkeliers die maandelijks tot ongeveer 1.000 afrekeningen willen verrichten. Klanten kunnen op de website van Mollie zien hoeveel omzet ze via hun webwinkel realiseren. De betalingen vinden binnen zeven dagen aan het einde van de maand plaats. Tot nu toe verzorgde Mollie vooral betalingen via sms’jes en 0900-nummers.