Financiële instellingen worden als werkgever, zakenpartner en investering steeds aantrekkelijker voor professionals in Nederland, terwijl ICT-bedrijven sterk in populariteit dalen. Ikea staat op de eerste plaats.
Dat blijkt uit de Incompany 500, een jaarlijks onderzoek onder ruim 3400 professionals, uitgevoerd door Blauw Research. Het is het tweede achtereenvolgende jaar dat het grootste reputatieonderzoek onder professionals is gehouden. De top-500 wordt gepubliceerd in het zakenblad Incompany.
De trend waarin hoogopgeleide professionals massaal kiezen voor een financiele instelling als werkgever, zakenpartner of investering is sterk. In het onderzoek naar de aantrekkingskracht van organisaties staan drie grootbanken in de top-5: ING Groep, Rabobank en ABN AMRO. Alleen koploper Shell en nummer drie Philips weten zich in deze top-5 te handhaven.
Zeer opmerkelijk is dat alle financiële instellingen, zonder uitzondering, stijgen in de top-300. Ter vergelijking: er is in diezelfde top-300 niet één automatiseringsbedrijf te vinden met ook maar een klein plusje. Belangrijke oorzaak is de massale outsourcing van IT naar lagelonenlanden, terwijl financiële instellingen hoog opgeleiden mondiaal nog steeds veel kansen bieden.
Nieuwkomers verslaan goede doelen
In het vervolgonderzoek naar de reputatie van de vijftig organisaties met de grootste aantrekkingskracht tekent zich een tweede trend af. In 2005 hadden de ‘goede doelen’ de beste reputatie. Ondanks dat zij dit jaar vrijwel allen licht stijgen in de waardering van hun reputatie, worden ze nu onmiskenbaar ingehaald door top 50-nieuwkomers Ikea, TomTom en Triodos Bank en sluipen ook oudgedienden Heineken en Philips voorbij. Artsen Zonder Grenzen, vorig jaar nog winnaar op reputatie, zakt naar plaats zes terwijl het Wereld Natuur Fonds van plaats twee naar dertien duikelt.
Ikea heeft met afstand de beste reputatie onder professionals en pakt in 2006 de nummer één plaats op reputatie. Het Zweedse bedrijf scoort van alle bedrijven het hoogst op de aspecten sympathiek (7,51) en transparant (6,24). Ook op de punten succesvol (8,19), modern (7,74) en toonaangevend (7,56) behoort het bedrijf tot de besten. Nummer twee TomTom wordt gezien als het meest dynamische (7,70), meest vernieuwende (7,87), minst bureaucratische (6,70), meest succesvolle (8,26) en modernste (8,08) bedrijf van Nederland.
Terwijl steeds meer bedrijven opschuiven naar het hardere Angelsaksische bedrijfsmodel – zoals Philips en ING Groep – is het opvallend dat Ikea met haar Rijnlandse model zeer goed scoort op het gebied van reputatie. Dat TomTom zich als nieuwe speler een plaats tussen de gevestigde namen heeft weten te veroveren en zelfs te passeren op reputatie is volgens de onderzoekers ‘spectaculair.’