Nederlandse niet-beursgenoteerde ondernemingen die een bedrijfsovername doen, vinden marktdoelstellingen belangrijker dan financiële doelstellingen. Dat is de uitkomst van een onderzoek door Mazars Berenschot Corpporate Finance in samenwerking met de Universiteit van Tilburg naar bedrijfsovernames onder 500 Nederlandse, niet-beursgenoteerde ondernemingen.
Het versterken van de markpositie (40 procent) en het verkrijgen van toegang got nieuwe markten (31 procent) is bij de ondernemingen een belangrijke doelstelling. Het vergroten van de winstgevendheid is slechts voor 21 procent van de ondervraagden belangrijk.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de voorbereiding van bedrijfsovernames door niet-beursgenoteerde ondernemingen beperkt is. Ondanks het in eerdere onderzoeken bewezen belang van een gestructureerd planningsproces, worden zowel de strategische als de operationele planningsprocessen voorafgaand aan de de overname, slechts door een klein deel van de ondernemingen (elf procent) volledig doorlopen. Ook stelt elf procent alternatieve strategieën op, waarvan acht procent die strategieën evalueeert. Zestien procent stelt vooraf een stappenplan op voor het overnameproces. Procedures voor het zoeken van overnamekandidaten worden opgesteld door drie pocent van de organisaties, waarbij criteria om ze te beoordelen door elf procent van de respondenten worden geformuleerd.
Opvallend is dat slechts circa de helft van de ondernemingen in staat is om de doelstellingen van de bedrijfsovername volledig te realiseren. De toegang tot nieuwe markten, snellere groei, grotere winstgevendheid en het benutten van synergie werden door 35 procent tot 55 procent tot stand gebracht. Minder dan de helft van de ondernemingen, die het verstrerken van de marktpositie zeer belangrijk vinden, blijkt in staat om deze doelstelling volledig te realiseren.