De Belastingdienst mag geen geld terugvragen als de fiscus zelf een fout heeft gemaakt in het voordeel van de belastingplichtige. Dit geldt voor fouten als gevolg van automatisering en de inzet van onervaren personeel.
Dit blijkt uit een reeks recente gerechtelijke uitspraken waarbij de fiscus consequent in het ongelijk is gesteld, schrijft Het Financieele Dagblad. Het laatste vonnis in deze reeks werd vorige maand door de Hoge Raad geveld. Volgens de hoogste Nederlandse rechter mocht de fiscus niet terugkomen op een beslissing waardoor een directeur-grootaandeelhouder geen inkomstenbelasting hoefde te betalen. Hij had zijn aangifte correct ingevuld, maar een medewerker van de Belastingdienst maakte een tikfout waardoor de dga vier keer meer mocht verrekenen dan toegestaan.
Belastingadviseurs klagen al langer over automatiseringsproblemen bij de fiscus. Zij zijn dan ook ingenomen met het vonnis. ‘Deze jurisprudentie wint aan belang door de veranderende werkwijze van de Belastingdienst’, stelt Jan Willem Kemper van het College van Belastingadviseurs. ‘Er wordt steeds meer geautomatiseerd, dus is er meer kans op computergerelateerde fouten en op fouten gemaakt door onvoldoende competente medewerkers.’
De fiscus stimuleert burgers om de aangifte van de inkomstenbelasting digitaal in te dienen. Ondernemers zijn sinds vorig jaar verplicht om hun vennootschapsbelasting en de btw elektronisch aan te geven en af te dragen. Sinds begin dit jaar geldt hetzelfde voor de loonbelasting en de premies voor werknemersverzekeringen. Kemper: ‘Door de aangescherpte jurisprudentie wordt de Belastingdienst gedwongen de eigen systemen optimaal in te richten.’