
Veel financiële bestuurders besteden hun tijd nog overwegend aan traditionele taken van de financiële functie, zoals historische financiële rapportages en controles. De toenemende druk om de kosten in de hand te houden en de groeiende behoefte bij zowel toezichthouders als investeerders aan meer transparante informatie en strakkere controles met het oog op mogelijke schandalen zorgt er volgens de financiële bestuurders voor dat de financiële functie gedwongen wordt zich vooral te richten op de traditionele, accounting en verslaggeving gerelateerde taken.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder bijna 300 financiële bestuurders van internationaal opererende ondernemingen. Van de onderzochte bestuurders ziet 90 procent het verzamelen en analyseren van financiële informatie en het rapporteren hierover nog steeds als de belangrijkste bijdrage van de financiële functie aan de onderneming.
Slechts zeventien procent geeft aan op dit moment een wezenlijke bijdrage te leveren aan de rapportage van aanvullende, niet-financiële informatie gericht op strategische beslissingen.
Roer moet drastisch om
De helft van de bestuurders verwacht dat de druk op de financiële functie als gevolg van het moeten voldoen aan oude en nieuwe regelgeving de komende drie jaar verder zal toenemen. Desondanks vindt de financiële top dat het roer drastisch om moet en dat zij meer aandacht moet besteden aan betrouwbare managementinformatie, strategische beleidsondersteuning en duurzame waardecreatie voor de aandeelhouders. Zo is bijna de helft van de CFO’s op dit moment ontevreden over het vermogen van hun financiële afdeling om nieuwe methoden en activiteiten te ontwikkelen op het gebied van planning, budgettering en forecasting ten behoeve van het genereren van betrouwbare omzet- en winstverwachtingen.
Het is volgens Martijn van Wensveen, partner bij KPMG Business Advisory Services, opvallend dat veel financiële afdelingen de meest moderne IT-systemen hanteren voor transactieverwerking en financiële verslaggeving, terwijl zij voor het voorspellen van het resultaat en het ondersteunen van beleidsbeslissingen vaak nog vertrouwen op achterhaalde technieken en handmatige processen.
Van Wensveen: “Ruim 40 procent is bovendien ongerust over de huidige kwaliteit van de geleverde managementinformatie. Naast het aandragen van meer en betere managementinformatie blijken de financieel bestuurders in de toekomst een veel grotere rol voor zichzelf te zien in het onderhouden van betere relaties met de stakeholders.”
Outsourcing
Het aantal bedrijven dat delen van de financiële functie zal overdragen aan een intern Finance Shared Service Center de komende jaren fors zal toenemen. Daarentegen is het uitbesteden (‘outsourcen’) van bepaalde financiële taken aan een externe partij op dit moment minder in trek. Van Wensveen: “Om kosten te besparen en de eigen financiële afdeling te ontlasten maar toch grip te houden op financiën, zullen veel bedrijven deze stap naar verdere centralisatie van de financiële functie zetten. Hiermee ontstaat meer ruimte voor gegevensanalyse en actieve beleidsondersteuning en meer aandacht voor gedegen managementinformatie en tijdige communicatie met de stakeholders. Waar het centraliseren van de financiële functie in vergelijking met IT eigenlijk nog in de kinderschoenen staat, zal dit voor vooral de routinematige, financiële processen een enorme vlucht nemen.”<