
Senior finance executives blijven positief over de Amerikaanse economie. Ze verwachten economische groei, maar verwachten wel een kleine afname in groeiperspectief voor hun bedrijf. Daarom richten chief financial officers (CFO’s) en hun teams de aandacht op het beheersen van kosten en andere prestatiegerelateerde activiteiten.
Dit blijkt uit het rapport Focus Spending, Increase Productivity van CFO Research Services. Het bureau deed onderzoek onder CFO’s in het Amerikaanse middenbedrijf. De prioriteiten voor verbetering in het komende jaar zijn alle gerelateerd aan het beheer van prestatie: kostenbeheersing, ondersteuning van besluitvorming, plannen, budgetteren en forecasten.
Beheersing
Het beheersen van kosten betekent niet simpelweg minder aanschaf van goederen en diensten. Het management zoekt eerder naar manieren om de werknemers te voorzien van de benodigdheden voor hun baan, zonder dat dit leidt tot koopzucht, slechte controle en onvoorspelbare uitgaven.
Opvallend is dat het verbeteren van de tegemoetkoming aan regelgeving minder hoog op de prioriteitenlijst staat, iets wat in de afgelopen zeven jaar anders was.
Relaties
Werknemers betrokken houden bij hun baan terwijl ze op reis zijn, of niet op kantoor werken, is een terugkerend thema. Remote access-technieken worden genoemd als een speerpunt in het uitgavenpatroon, om de productiviteit te verhogen.
De uitgaven aan kantoorapparatuur, zakenreizen en mobiele productiviteit zullen groeien met 40 procent of meer. Daarentegen voorziet minder dan twintig procent van de ondervraagden groei in bestedingen aan zakengeschenken, inschrijving voor periodieken en dergelijke.
Executives hebben er belang bij om goede relaties te ontwikkelen met de leveranciers van hun voorkeur, vooral in de categorieën waarin ze het meest uitgeven. Lagere prijzen en betere klantenservice zijn hiervoor de belangrijkste redenen. Ook worden werknemers gedwongen om alleen aan te schaffen wat ze echt nodig hebben, door een beperktere keuze.
Betaalmiddelen
De CFO’s benadrukken dat de betaalmiddelen net zo belangrijk zijn voor het kostenplaatje als wat ermee wordt gekocht. Finance executives lijken een voorkeur te hebben voor betalingsmethoden die het bedrijf goed in het oog kan houden. Het gebruik van persoonlijke creditcards geeft bijvoorbeeld weinig informatie over uitgavenpatronen, en het geeft weinig controle.
Echter, creditcards die onder het beheer van de onderneming vallen zijn wel in trek bij de CFO’s. Deze corporate cards zijn effectief en bieden wel de benodigde controlemogelijkheden. Dit is weer gerelateerd aan een van de hoofddoelen voor de komende jaren: een overzicht krijgen van de uitgaven, om bestedingen van werknemers te controleren en onderhandelingen met leveranciers aan te scherpen.
* * *
Bent u geïnteresseerd in meer actuele onderzoeken op uw vakgebied? Surf dan eens naar de Kluwer Research Base.<