
Als jonge dertiger wordt Matthieu van Tellingen in 2006 financieel directeur bij ALD Automotive. Een sprong in het diepe. Hij krijgt gelijk te maken met een paar overnames, een audit door het hoofdkantoor, een nieuw automatiseringssysteem en een tweetal grote klanten die failliet gaan. Uitdagingen te over dus.
Matthieu van Tellingen is een volhouder. Hij is registeraccountant geworden via de lange weg: ‘Ik zei op de mavo al dat ik registeraccountant wilde worden en werd toen heel hard uitgelachen.’ Nu zit hij met zijn 33 jaar, als financieel directeur van een bedrijf met een jaaromzet van 120 miljoen euro, op een plek die enorm in beweging is. ‘Na negen jaar accountant te zijn geweest bij Ernst & Young, waarbij ik een aantal leasemaatschappijen in portefeuille had, ben ik financieel directeur bij ALD Automotive geworden.’
Sprong in het diepe
Toen Van Tellingen vorig jaar begon bij ALD wist hij dat hij niet in een gespreid bedje terecht zou komen. Er was al een half jaar geen financieel directeur geweest en er waren twee grote vloten overgenomen. De afdeling moest opnieuw gestructureerd worden, er moest een business plan geschreven worden, er zat een audit aan te komen en een paar grote klanten stevenden op een faillissement af. Bovendien was er net een nieuw operationeel systeem geïmplementeerd. Een sprong in het diepe. ‘Ja, ik wist dat dit speelde en over twee dingen heb ik toch nog wel even goed na moeten denken’, aldus Van Tellingen. ‘Uit mijn verleden als accountant wist ik dat het overnemen van twee bedrijven verkeerd uit kan pakken. Net als een nieuw operationeel systeem. Dat heb ik als accountant nog vaker mis zien gaan. Dat kan een florissant bedrijf de afgrond in storten.’
‘Waarom heb ik het toch gedaan?, zo vervolgt hij. ‘Ik wilde heel graag voor een autoleasemaatschappij werken. Daar zijn er niet zo veel van, dus je moet je eisen iets bijstellen. Bovendien waren er zekerheden. We maken deel uit van ALD International, Europa’s tweede speler op de markt. Wereldwijd staat Leaseplan op één, GE op twee en wij op drie. ALD Automotive is dus een grote speler en we maken deel uit van Société Générale, de grote Franse bank. Daarom wist ik dat het uiteindelijk altijd wel goed zou komen. Bovendien wordt het nieuwe automatiseringssysteem ondersteund door ALD International.’
Prioriteiten
Op zijn eerste werkdag zet Van Tellingen op een rijtje wat er het eerst opgepakt moet worden. Dat mondt uit in de volgende prioriteiten:
- structurering van de afdeling
- business plan
- audit
- credit issues
Tweede prioriteit was het businessplan voor 2007. ‘Op de dag dat ik binnenkwam had ik vier dagen de tijd om de maandrapportage van de maand daarvoor in te leveren bij het hoofdkantoor in Frankrijk. Dus dat was de eerste taak die ik had, zonder dat ik heel veel kennis van zaken had. De verantwoordelijke mensen, waren net weg en vervangen door externen. Op datzelfde tijdstip moesten we als de sodemieter beginnen aan het businessplan voor 2007. Dat moest aan het einde van de maand worden ingeleverd. Tegelijkertijd kregen we een audit vanuit het hoofdkantoor. Die audit begon eind juli en duurde drie weken. Dat heeft een behoorlijke impact. Er nemen vijf mensen drie weken lang hun intrek in de organisatie. Ze leggen alle processen open om te kijken of deze wel voldoen aan de internationale kwaliteitseisen. Het vierde wat ik aan moest pakken waren een aantal heel speciale credit issues. Er zijn vorig jaar namelijk twee klanten failliet gegaan. En dat had bijzondere aandacht nodig vanaf dag één (meer hierover leest u in het volledige artikel in Tijdschrift Controlling, red.).
Nieuw operationeel systeem
Een autoleasemaatschappij is erg afhankelijk van dataverkeer. Het product bestaat uit dienstverlening. De leasemaatschappij koopt niet alleen de auto in, maar zorgt ook dat deze blijft rijden: brandstof, o<