
De Belastingdienst neemt een groot aantal maatregelen die een oplossing moeten bieden voor de ‘irritatiepunten, knelpunten en wensen van burgers en bedrijven’. De maatregelen staan in het plan van aanpak ‘Vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst’ dat de ministerraad heeft aanvaard. In het plan presenteert staatssecretaris De Jager een aantal maatregelen voor zowel de korte als de lange termijn.
De staatssecretaris komt met de volgende acht maatregelen voor het bedrijfsleven.
1. Snellere afgifte Verklaring Arbeidsrelatie
De snelle afdoening van de VAR-verklaring is van belang, omdat na afgifte de opdrachtgever duidelijkheid heeft over de fiscale verplichtingen ten opzichte van de opdrachtnemer.
Wanneer in het najaar van 2007 de grote stroom aanvragen weer op gang komt, zal moeten blijken of ook bij grote volumes de verwerkingstijd van de doorsneeverzoeken beperkt kan blijven tot gemiddeld een week.
Realisatie: 1 oktober 2007
2. Toekennen OB- en LH-nummer
Er gaat een termijn gelden van vijf werkdagen waarbinnen een nieuwe ondernemer moet zijn opgevoerd en een omzetbelasting- of loonheffingennummer moet zijn toegekend.
Realisatie: derde kwartaal 2007
3. Voorlopige versie loonaangifte
Om aan de wens van de werkgevers en softwareleveranciers tegemoet te komen is het de bedoeling om jaarlijks op 1 oktober een voorlopige versie van de loonaangifte te publiceren.
Realisatie: 1 oktober 2007
4. Minder rubrieken loonaangifte
Het aantal rubrieken op de loonaangifte bedraagt nu ongeveer 100. De Belastingdienst gaat samen met het UWV onderzoeken of er minder rubrieken op de loonaangifte kunnen komen.
Realisatie:
– afronding onderzoek 1 september 2007
– reductie aantal rubrieken loonaangifte 1 oktober 2007
5. Eén integrale loonaangiftecontrole
Ondernemers die elektronisch aangifte doen voor de loonheffingen worden nu nog geconfronteerd met drie mogelijke controles.
De werkgever mag verwachten dat na het indienen van zijn goede aangifte en het doen van de bijbehorende betaling hij niet meer wordt lastiggevallen. Dit kan worden bereikt door het inbouwen van controles in de salarissoftware, een integrale controle ‘aan de poort’ van de aangiftegegevens en het koppelen (integreren) van de aangifte- en betalingsverplichting. Eenmaal door de poort heeft de werkgever aan zijn verplichtingen voldaan en wordt hij alleen nog in uitzonderingsgevallen lastiggevallen.
Realisatie:
– start pilot: 2007
– feitelijke invoering vanaf eind 2008
6. Meer en betere digitale diensten via internet
Om het bedrijfsleven beter te kunnen bedienen, moet de informatie op de website van de Belastingdienst worden verbeterd. Dit geldt zowel voor de informatie zelf als voor de toegankelijkheid daarvan.
Realisatie:
– Nieuwe zoekmachine: 3e kwartaal 2007
– Verbetering website: 1e kwartaal 2008
– Uitbreiden digitale diensten via persoonlijk domein:1e helft 2008
7. Betere telefonische bereikbaarheid voor belastingadviseurs
Belastingadviseurs hebben regelmatig de wens geuit voor een betere telefonische toegankelijkheid van de Belastingdienst. Hieraan is destijds tegemoetgekomen door het per regio beschikbaar stellen van een speciaal telefoonnummer. Deze beschikbaarstelling wordt geëvalueerd en zo nodig worden verdere verbeteringen doorgevoerd.
Realisatie: 1 oktober 2007
8. Digitale aanlevering akten door notarissen
In de toekomst wordt aan notarissen de mogelijkheid geboden om akten digitaal aan de Belastingdienst aan te bieden. Ook is het de bedoeling om notarissen in de gelegenheid te stellen aangiften overdrachtsbelasting digitaal in te leveren.
Realisatie:
– Start pilot 1 januari 2008
– Definitieve invoering 1 januari 2009
Maatregelen voor burgers
Voor burgers gaat het onder meer om de volgende maatregelen: het aanbieden van digitale formulieren en een betere bereikbaarheid van de Belastingtelefoon (eventueel ook ’s avonds).
Aanvankelijk zou er ook een vooringevuld aangiftebiljet in<