
Op een schaal van 0 tot 10 scoort Nederland aangaande procesmanagement een schamel zesje, constateert Hendrik Vanmaele van Möbius. ‘Veel bedrijven zitten pas in de eerste fase van procesmanagement, ook al denken ze dat ze al veel verder zijn.’ Werk aan de winkel dus.
Door: Ronald Buitenhuis
Veel bedrijven denken dat ze processen beheersen, maar volgens Vanmaele betreft het dan in veel gevallen niet veel meer dan het in kaart brengen van de grote lijnen. ‘Dan denken ze met het inzichtelijk maken van de lijn “aankoop-productie-sales-marketing-verkoop” het geheel aan processen wel in kaart te hebben. Maar feitelijk begint het dan pas. Tot dan is het vooral documenteren. Het draait er uiteindelijk om hoe allerlei processen in de organisatie daadwerkelijk gemanaged worden. Zijn er doelstellingen? Hoe kun je processen sturen? Hoe meet je doelstellingen? Is er een terugkoppeling met de bedrijfsstrategie? Dat gaat dus allemaal veel verder.’ En ja, dat is complex en dat maakt veel bedrijven ook direct kopschuw. Dan gaat de kop in het zand. Daarbij speelt ook nog wat anders, signaleert Vanmaele: ‘Veel organisaties gedijen op hiërarchie en bij procesmanagement moet je juist hiërarchie doorbreken. Goed procesmanagement vergt een cultuuromslag.’
Uit comfortzone
Het vakgebied procesmanagement klopt nu al zo’n twintig jaar op de deur van het bedrijfsleven, maar volledig omarmd is het dus nog lang niet, getuige het rapportcijfer van een krappe zes. Op de vraag of procesmanagement vooral in het MKB of grootbedrijf stagneert zegt Vanmaele: ‘Ik denk dat het grootbedrijf misschien wel in het nadeel is. Dat zijn vaak hiërarchisch georganiseerde bedrijven en managers vinden het juist daar vervelend om uit hun comfortzone gehaald te worden. En procesmanagement vraagt daar juist om.’
Maar of bedrijven nu willen of niet, zo moeten wel met procesmanagement aan de slag. Goed procesmanagement bepaalt in zijn visie het rendement van de toekomst. ‘Vroeger was de horizon van een bedrijf misschien wel twintig jaar. Dan kon je makkelijk in de loop van de tijd met budgetten schuiven of de strategie langzaam aanpassen. Een slecht kwartaal kon je dan nog wel wegdrukken op bijvoorbeeld de reserves. Pas twee of drie kwartalen later bleek dan dat er echt iets aan de hand was.
Maar de tijden zijn veranderd. Een kwartaal niet reageren kan funest zijn voor een organisatie. De concurrentie is hevig en de veranderingen volgen elkaar razendsnel op. Procesmanagement is met name daarom zo mooi, omdat je op dagbasis kunt bijsturen. Met procesmanagement meet je feitelijk real time hoe het bedrijf ervoor staat. Je krijgt directe en eerlijke informatie waardoor je dus direct kunt anticiperen. Op termijn zal dat de winst fors doen toenemen en is de kans dat je uit de bocht vliegt, aanmerkelijk kleiner.’
* * *
Spreker op Jaarcongres Procesmanagement
Hendrik Vanmaele is één van de sprekers op het tweede jaarcongres Procesmanagement dat gehouden wordt op 15 november in het CineMec in Ede. Hij zal er onder meer ingaan op de volgende thema’s:
- Een kwantitatief inzicht in klanttevredenheid resulteert in efficiënte en klantgeoriënteerde processen
- Procesaudits zorgen voor de ROI van procesmanagement
- Risicobeheersing is geen nieuw vraagstuk maar een aanvulling op procesmanagement