
Bedrijven die acquisities doen in snel groeiende economieën hebben twee keer zoveel kans op een goed aandelenrendement als bedrijven die acquisities maken in zowel gevestigde als nieuwe economieën, al zijn er wel risico’s aan verbonden.
In het rapport Eyes Wide Open: Managing the Risks of Acquisitions in Rapidly Developing Economies van de Boston Consulting Group worden de voornaamste risico’s van mergers & acquisitions in snel groeiende economieën, zoals Brazilië, China, Mexico en Rusland, op een rijtje gezet. Vooral het ontbreken van informatie over de markt en de targets wordt aangeduid als significante uitdaging: 68 procent van de ondervraagden noemt dit aspect. Ook wordt melding gemaakt van valkuilen met betrekking tot regelgeving (63 procent), beperkingen in de wijze waarop overeenkomsten kunnen worden gestructureerd (26 procent) en de complexiteit die ‘softere’ culturele kwesties met zich mee brengen in opkomende economieën.
Ingrediënten voor succes
Het rapport identificeert vier ingrediënten voor succes in deze kwestie. Naast de altijd belangrijke toewijding van het senior management wordt het volgende genoemd:
1. Het verkrijgen van lokale kennis en weet van de markt
55 procent van de ondervraagde executives noemde grondige en betrouwbare kennis over de markt en de targets als het fundament dat nodig is voor een goede risico-inschatting en goed risicomanagement. Het benoemen van een ervaren lokaal ‘deal team’ is volgens de onderzoekers essentieel.
2. Het koesteren van relaties met bezitters en beleidsbepalers
Bij een overname moeten bedrijven actief contact zoeken met bezitters en management om zo tot een exclusieve deal te komen en de kosten en risico’s te verkleinen. 55 procent van de deals van de ondervraagden zijn exclusief onderhandeld zonder enige competitieve druk. Het onderwijzen van beleidsbepaler over de socio-economische voordelen van de investering is eveneens cruciaal.
3. Concentreren op groei en het vergeten van de Westerse, kostenbesparende, mentaliteit
Zeventig procent van de executives zegt dat hun bedrijven gebruik hebben gemaakt van fusies en overnames in opkomende economieën om zo toegang te krijgen to nieuwe geografische markten, terwijl dertig procent zegt dat het doel was om het marktaandeel te vergroten of om toegang te krijgen tot een nieuw marktsegmenten.
4. Focussen op de menselijke dimensie tijdens de integratie na de overname
Het overnemende bedrijf moet niet aannemen dat het Westen de wijsheid in pacht heeft. Er moet in het bijzonder aandacht worden geschonken aan culturele verschillen en het behouden van lokaal talent, zeker omdat de vraag naar talent in opkomende economieën vaak hoger is dan het aanbod. Dit onderzoek is ook te vinden door in de Kluwer Research Base te zoeken op ‘developing economies’. <