
Nederlandse bedrijven in zowel de publieke als de private sector houden zich in het algemeen niet erg bezig met de invoering van de Single Euro Payments Area (SEPA), zo blijkt uit het rapport SEPA Survey 2007: A Study on the Awareness of and Readiness for SEPA amongst Corporates and Public Organisations in The Netherlands van Deloitte. Het rapport tracht inzicht te geven in het bewustzijn over SEPA van Nederlandse bedrijven en organisaties.
De publieke en private sector laten een passieve houding zien tegenover SEPA. 70 Procent van de respondenten verwacht dat hun bank IBAN/BIC conversiediensten zal leveren, en 76 procent vindt dat het de plicht van de bank is om goede SEPA formats te bedenken. De organisaties in deze sectoren lijken zich hierbij niet te realiseren dat banken deze diensten niet gratis zullen aanbieden, en dat ze uiteindelijk betalingen zonder IBAN/BIC informatie zelfs mogen weigeren.
SEPA-strategie
SEPA staat bij de meeste respondenten niet op de strategische agenda. 99 Procent geeft aan geen SEPA-strategie te hebben, of maar één SEPA-commissie te hebben ingesteld die zich hiermee moet bezighouden. De meest genoemde aspecten bij een eventuele SEPA strategie zijn het verkrijgen van IBAN/BIC informatie van bedrijfspartners, het verlagen van het aantal bankrekeningen en het aanpassen van computersystemen. Een meerderheid van de respondenten (63 procent) zegt echter niet van plan te zijn om een SEPA-strategie in te zetten. Ze zien hier de noodzaak niet van in, of zijn niet in staat om de kosten en baten te kwantificeren die gerelateerd zijn aan SEPA.
53 Procent geeft aan niet te weten wat de financiële voordelen zijn van de invoering van SEPA en 46 procent kan de gerelateerde kosten niet in kaart brengen. In het algemeen zien respondenten dan ook weinig bedrijfsmogelijkheden ontstaan uit de invoering van SEPA. 29 Procent geeft aan helemaal geen mogelijkheden te zien.
Communicatie
De communicatie over SEPA tussen bank en cliënt verloopt vaak stroef. 65 Procent van de respondenten geeft aan nog niets van hun bank gehoord te hebben. Aan de andere kant heeft ook 84 procent van de respondenten geen contact opgenomen met de bank. 72 Procent zegt dat de door de bank aangeboden SEPA-oplossing niet voldoende was; 73 procent geeft aan niet te weten of hun bank SEPA-producten aanbiedt.
De communicatie tussen aanbieders van bedrijfssoftware loopt ook niet vlekkeloos. 54 Procent geeft aan dat ze nog niets van hun aanbieder gehoord hebben maar 62 procent heeft zelf ook geen actie ondernomen richting aanbieder.
* * *
Onderzoek in de Kluwer Research Base
Wilt u dit onderzoek nalezen? Klik hier voor het onderzoek in de Kluwer Research Base.<