Het wagenpark is een behoorlijke kostenpost voor menig werkgever. Weliswaar is de leasewagen een van de belangrijkste secondaire arbeidsvoorwaarden, dat wil nog niet zeggen dat er geen nauwgezet kostenbeleid mag zijn. Op de leasewagen valt namelijk her en der te besparen, zonder dat daarmee de medewerkerstevredenheid in het geding komt.
Door Martin Schuurman, partner bij Oxonia Fleet Solutions
In veel bedrijven geldt de regel dat nieuwe medewerkers in het eerste jaar (maar zeker in de proeftijd) geen nieuwe auto mogen bestellen. Die lijn kunt u eenvoudig doortrekken naar het overige personeel. Denk daarbij eens aan occasionlease. Via diverse organisaties kunt u tegenwoordig vrij eenvoudig een bestaand leasecontract overnemen. Door de kortere (resterende) contractlooptijd wint u aan flexibiliteit. Dat is ook prettig voor de leaserijders, die u tevens overtuigt met de lagere fiscale bijtelling,de snelle beschikbaarheid en het feit dat die Opel Insignia nu wél in hun op een Astra afgestemde leasebudget past.
Huidige leveranciers
Naast het herzien van de interne autoregeling kan het geen kwaad om de huidige leveranciers eens tegen het licht te houden. Kijk daarbij naar de volgende punten:
– Krijgt u nog steeds de dienstverlening die u mag verwachten?
– Sluiten de facturen daar ook bij aan?
– In hoeverre verhouden de kosten van contractaanpassingen zich tot de daadwerkelijke kilometerafwijkingen?
– Wat was de totale factuurwaarde over het afgelopen jaar?
– Wordt het niet eens tijd om een omzetbonus te verlangen?
– Zijn er componenten in de dienstverlening – zoals de verzekering – die u wellicht beter (goedkoper) elders kunt onderbrengen?
Dat leasemaatschappijen ‘allemaal hetzelfde doen' is een misverstand. Kijk niet alleen naar de maandtarieven, maar vooral ook naar de bijkomende kosten, voorwaarden en procedures en laat u hierin eventueel bijstaan door een externe deskundige die zichzelf gauw terugverdient.
Onderhoudssturing
Een andere bezuinigingsmogelijkheid is onderhoudssturing. Omdat de fabrieksgarantie niet meer in gevaar komt door onderhoud bij een niet-merkdealer, loont het de moeite hier bij uw leasemaatschappij op aan te sturen. In het leasetarief zit weinig verschil, maar daar het universele garagebedrijf de auto haalt en brengt, bespaart u kosten voor vervangend vervoer. Als er overigens al een vervangende auto nodig is, moet dat dan een gelijkwaardig voertuig zijn of kan de medewerker het voor die beperkte periode ook wel af met een auto uit de basiscategorie?
Merkgebonden brandstofpas
Verlaging van de brandstofkosten wordt mede bereikt door te kiezen voor een merkgebonden brandstofpas (veelal gratis en goed voor extra korting op de literprijs) en opties als ‘tolbetaling', ‘wassen' en ‘tanken langs de snelweg' uit te sluiten. Alle promotiecampagnes en mooie namen als ‘Ultimate', ‘Excellium' en ‘V-Power' ten spijt is het effect, behalve op de prijs, van deze premiumbrandstoffen nooit onafhankelijk bewezen. De mogelijkheid tot het tanken daarvan hoeft u dus ook niet aan te vinken. Zuiniger rijden leidt bovendien niet alleen tot lagere brandstofkosten. Wie bewuster rijdt, heeft minder schades en bekeuringen.
Wat schadeverloop betreft kunt u denken aan een zogenaamd gestaffeld eigen risico, dat in hoogte oploopt na ieder (niet-verhaalbaar) schadegeval. De ervaring leert dat de hiervan uitgaande dreiging op zich al bijdraagt aan een vermindering van het aantal schades. Ondanks dat bedragen voor verkeersovertredingen en eigen risico door de medewerker worden betaald, belasten zij tenslotte ook de organisatie. Denk alleen al aan de bijbehorende discussies en administratieve verwerking. Tijd is geld, ook hier.
Uit dienst
Binnen elk bedrijf gaan mensen voor de einddatum van het leasecontract uit dienst. Is in uw autoregeling opgenomen dat wie uit eigener beweging de organisatie verlaat geacht wordt zijn auto mee of over te nemen? Omdat de medewerker hiermee in zijn verdere loopbaan wordt belemmerd, houdt deze eis in de rechtbank geen stand.
Eerder zagen we al de opkomende markt van occasionleaseauto's, dus wanneer u de overgebleven auto intern niet doorgezet krijgt, loont het zich hem daar aan te bieden. Wie daar zijn tijd en geld niet aan wenst te besteden, maakt vooraf strakke afspraken met zijn leasemaatschappij in de vorm van een inleverclausule. Het is, zeker in de huidige markt, niet ongebruikelijk om af te spreken dat u jaarlijks een percentage van het wagenpark kosteloos stil zet. Dat is gemakkelijk verdiend.
Inleveren
Hoe gaat uw leasemaatschappij om met het inleveren van de leasewagen? Voortijdig of niet, aan ieder leasecontract komt een eind. Dat een auto na vier jaar en 160.000 kilometer niet meer in nieuwstaat verkeert, lijkt logisch. Toch is er de afgelopen tijd een trend ontstaan: wat voorheen doorging voor ‘gebruiksspoor' noemt de aanbieder nu een ‘innameschade' met de bijbehorende rekening. Schenk extra aandacht aan deze innamefacturen en ga de discussie aan, want in de angst een klant te verliezen, blijken partijen meestal bereid water bij de wijn te doen.