Vierkante wielen

In 2006 werd Arie van As directievoorzitter bij NedTrain, het onderhoudsbedrijf van NS. Dat bedrijf had geen beste naam bij de gemiddelde Nederlander: zodra het weer een beetje tegenzat haperde de treinenloop. 'Vierkante wielen' was dan steeds het excuus. Van As schreef een boek met dezelfde titel over zijn jaren bij NedTrain. Het verschijnsel 'vierkante wielen' lijkt het gevolg van technische mankementen, maar in werkelijkheid bleek gebrek aan visie en leiderschap van het topmanagement de oorzaak van de misu00e8re bij NedTrain. Van As beschrijft hoe hij dat probleem aanpakte. In plaats van een organisatie bestuurd vanuit de directie (linksdraaiend) moest NedTrain zich ontwikkelen tot een bedrijf dat werd bestuurd op basis van ervaringen op de werkvloer (rechtsdraaiend). Het leiderschap van het topmanagement moest daarbij volledig in dienst komen te staan van de medewerkers en hun talenten. Voortaan zou de directie bij alle beslissingen eerst het oor te luisteren leggen bij de mensen op de werkvloer.

Dit artikel lezen?

Neem een abonnement en:
  • Krijg onbeperkt toegang tot cmweb.nl
  • Ontvang 2x per week de nieuwsbrief
  • Lees 6x per jaar het digitale magazine van CM