
Bijna alle auto’s vallen in de nieuwe bijtellingscategorieën en daardoor is er meer keuze voor de leaserijder. De verkoopaantallen van de volumemerken zijn nu veel gelijkmatiger.
De bijtellingscategorie was de afgelopen jaren doorslaggevend bij de keuze van een auto, maar dat is veranderd door de nieuwe bijtelling. Dat meldt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Nu zijn er nog twee categorieën. 4 procent voor auto’s zonder uitstoot, dus volledig elektrische en waterstofauto’s, en 22 procent bijtelling voor auto’s met minimaal 1 gram CO2-uitstoot. Hierdoor zijn er minder uitschieters in verkoopaantallen van enkele specifieke modellen. VZR vindt dit een goede ontwikkeling. De zakelijke rijder heeft een ruimere keuze.
Zie ook: Verkoop stekkerauto gaat gebukt onder nieuwe bijtelling
Door de verschillende categorieën waren sommige modellen meer in trek dan andere, wat resulteerde in hoge verkoopaantallen van een bepaald model met een specifieke motorisering. Deze hadden namelijk een verlaagde bijtelling, bijvoorbeeld plug-in auto’s.
Passende uitvoering en motorisering
In 2017 is een toename in verkopen van luxere uitvoeringen en andere motoriseringen te zien. Dus niet alleen de benzine- of dieselmotor die een verlaagde bijtelling heeft, maar men kiest voor de motorisering én uitvoering die bij hem/haar past. De verschillende automerken liggen in 2017 qua verkopen dichter bij elkaar.
Gemiddelde catalogusprijs daalt
Ook daalt de gemiddelde catalogusprijs van een leaseauto. Dit heeft twee oorzaken:
- Er wordt minder gekozen wordt voor plug-in auto’s die relatief dure techniek aan boord hebben.
- Door het gelijktrekken van de bijtellingscategorieën kan er niet meer gekozen worden voor duurdere leaseauto’s maar met een lagere bijtelling.
BPM per leaseauto stijgt
Plug-in auto’s hebben een lagere BPM. Aangezien er minder gekozen wordt voor plug-in modellen stijgt de gemiddelde BPM per leaseauto!
VZR-voorzitter Jan van Delft: ‘We zien dat er nu andere keuzes gemaakt worden voor een nieuwe leaseauto. Waar men vroeger bijvoorbeeld voor een plug-in hybride koos, omdat deze een lage bijtelling had terwijl men heel veel kilometers reed, kiest men nu voor de motorisering die past bij het gebruik. Daarnaast kan men weer uitgebreid kiezen voor meer of minder luxe uitvoeringen.’
Geef een reactie