
cm: staat oog in oog met Aafke Eymann-de Hoop, directeur-eigenaar van het Arubaanse administratiekantoor Adpro.
Waarom Adpro?
Ik ben mijn eigen administratiekantoor op Aruba begonnen in 2006 nadat ik wegens bezuinigingen werd afgekocht door mijn toenmalige werkgever. Dat was voor mij het juiste moment om voor mezelf te beginnen. Het directe contact met cliënten spreekt mij zeer aan. Ook de vrijheid die een eigen onderneming met zich mee brengt vind ik een groot voordeel.
Uw belangrijkste taken?
Mijn belangrijkste taken zijn: administraties opzetten, invoeren, controleren, jaarrekeningen opstellen, maandafsluitingen doen, belastingaangiftes verzorgen, salarisadministraties doen, trainingen verzorgen en adviseren.
Leukst en minst?
Het leukst vind ik het sparring partner te zijn voor cliënten en collega accountants van andere kantoren. Samen een probleem oplossen of een grote opdracht doen en kennis delen.
Minder leuk vind ik het cliënten steeds te moeten blijven herinneren aan de deadlines van de belastingdienst zodat ze tijdig informatie aanleveren. Men wacht hier vaak tot het allerlaatste moment. Op Aruba denken veel mensen: ‘Dat doen we morgen wel’. Je moet veel geduld hebben.
Speciale projecten?
Ik heb samen met een ander accountantskantoor meegewerkt aan de reoganisatie van een verzekeringsmaatschappij. Dat was een heel interessant project.
Zelf heb ik ook een project. Ik moet namelijk op zoek naar een nieuwe locatie voor mijn bedrijfje. Het zou ideaal zijn als ik een locatie vind waar bijvoorbeeld ook een belastingpraktijk is gevestigd. Dan kun je gemakkelijker samenwerken.
Ziet u verbeteringen?
Ik zou meer willen digitaliseren. Op Aruba is tot nu toe weinig gedigitaliseerd. Zo kun je belastingaangiftes en het deponeren van de jaarrekening nog niet digitaal doen. Ik probeer cliënten ervan te overtuigen hun boekhouding online te doen zodat ik even met ze mee kan kijken als het moet. En ook de jaar- en maandafsluiting kan daardoor sneller. Ik wil hen meer bewust maken van het belang om vooruit te kijken. Veel te weinig klanten doen dat mijns inziens nog tot nu toe.
Permanente educatie?
Hier lokaal is niet veel cursusaanbod. Gelukkig is er online wel steeds meer mogelijk en ik lees vakliteratuur. Zo nu en dan komen er professionals uit Nederland om een cursus te verzorgen waarmee ik ook studiepunten kan halen. Soms moet ik daarvoor naar Curacao. Voordeel van lokale trainingen is dat je kunt netwerken. Op vakantie in Nederland kijk ik ook of ik trainingen kan volgen voor PE-punten.
Sterke en verbeterpunten?
Dingen die cliënten ingewikkeld vinden kan ik eenvoudig uitleggen. Zo kan ik starters (ook uit het buitenland die op Aruba willen beginnen) goed wegwijs maken in het ondernemen op Aruba.
Ik zou vaker ‘nee’ moeten durven zeggen als een nieuwe cliënt vraagt of ik ‘even snel’ een achterstand van enkele jaren kan wegwerken omdat de belastingdienst erg lastig begint te worden.
Belangrijk inzicht?
Besteed de inboekwerkzaamheden zo veel mogelijk uit als je zelf geen personeel hebt. Zo krijg je meer tijd voor nieuwe klanten, controle- en advieswerkzaamheden, jaarrekeningen, belastingaangiftes en speciale opdrachten.
Belangrijkste tip?
Als je voor jezelf begint vraag dan bij de KvK informatie op over nieuwe bedrijven. Heel vaak hebben deze nog geen accountantskantoor. Dit heeft mij in de opstartfase veel nieuwe klanten opgeleverd.
Wilt u ook meedoen? Stuur een e-mail naar de redactie.
[…] Original publication: https://cmweb.nl/2017/11/oog-oog-aafke-eymann-hoop-adpro/ […]