
Risicomanagement en prestatiemanagement worden vaak te instrumenteel benaderd. Door het organigram als uitgangspunt bij de implementatie te gebruiken, worden de verschillende dashboarden en rapportages wel eens te functioneel ingericht. Elke afdeling krijgt een eigen key performance indicator (kpi-)dashboard en een eigen key risk indicator (kri-)rapportage die moeten worden gemanaged. Deze aanpak vraagt te veel aandacht voor de verantwoording en te weinig aandacht voor de vertaling van de informatie voor het daadwerkelijk ‘(bij)sturen’ van de organisatiedoelstellingen.
Geïntegreerde aanpak
Performancemanagement en risicomanagement zijn in feite control-activiteiten. Bij performancemanagement wil je de ‘goede dingen’ meten en bij risicomanagement de ‘foute dingen’. Door de geïntegreerde aanpak ontstaat er een samenhang tussen de organisatiedoelstellingen, prestatiemanagement en risicomanagement, waarbij elke kpi door een kri wordt gedekt. In onderstaand model wordt de achterliggende gedachte vormgegeven.

Figuur. Samenhang tussen de organisatiedoelstellingen, prestatiemanagement en risicomanagement
Niet te instrumenteel
Het vertrekpunt voor een geïntegreerde aanpak is de klantketen. De horizontaal door de organisatie lopende klantketen zorgt voor inzicht in het gehele bedrijfsproces. Door deze gedachte te handhaven en door het hanteren van de root cause-methode (een iteratieve analysetool voor continue verbetering die oorzaken van problemen definieert) ontstaat inzicht in de drivers die het proces daadwerkelijk beïnvloeden. De uiteindelijk kpi’s en kri’s geven op elke rapportagemoment een compleet overzicht in hoeverre de organisatiedoelstellingen worden gerealiseerd.
Auteur: Frank van den Heuvel
Frank van den Heuvel is finance manager bij Hofmeier
Geef een reactie