
Ziekenhuis Rijnstate in Arnhem werkt sinds begin dit jaar met Horizontaal Toezicht Zorg. Dit houdt in dat uitvoerige controles na betaling door zorgverzekeraars niet meer nodig zijn. De werkwijze neemt onnodige opeenstapeling van administratieve lasten in de keten weg. Er wordt risicogericht invulling gegeven aan de verantwoordelijkheid van zorgaanbieder en zorgverzekeraar.
Manager Compliance & Risk Sandra Hermsen van het ziekenhuis schetst kort de verschillen tussen bedrijfsleven en zorg.
‘In het bedrijfsleven zijn je resultaten kort gezegd afhankelijk van de markt, namelijk de afzet en prijs. Maar een ziekenhuis dient zich voor de registratie van hun activiteiten en declaratie te houden aan talrijke richtlijnen, bijvoorbeeld van de Nederlandse Zorgautoriteit. Zorgverzekeraars moeten vaststellen of de zorguitgaven vanuit de zorgverzekeringswet rechtmatig zijn.’
Met terugwerkende kracht
In het verleden gebeurde het regelmatig dat regelgeving in verband met declaraties met terugwerkende kracht werd gewijzigd. Dat zorgde voor extra werk. Daarnaast is de declaratieregelgeving op sommige onderdelen erg detaillistisch.
Horizontaal Toezicht is een samenwerkingsvorm tussen zorgverzekeraars en zorginstellingen op basis van onderling vertrouwen, wederzijds begrip en transparantie. Doel is correct registreren en declareren, en gepast gebruik van zorg.
Lees ook: Stresstest: ruim één op vijf ziekenhuizen financieel ongezond
‘Eerder voerden zorgverzekeraars achteraf diverse controles uit’, aldus Hermsen. ‘Nu hebben we één landelijk controleframework afgesproken. We werken met onze representerende zorgverzekeraar Menzis samen om de rechtmatigheid van processen aan de voorkant te borgen. Door juist aan de voorkant die zaken goed in te regelen, voorkom je achteraf problemen.’
In één keer goed
Hierdoor registreren de artsen en verpleegkundigen van het ziekenhuis in één keer goed aan de bron. ‘Dit leidt dan tot een juist DBC zorgproduct en een factuur die in één keer goed is.’
‘De administratieve lastenreducering ontstaat doordat oorzaken worden aangepakt en de dialoog over bijvoorbeeld het eenduidig interpreteren van regelgeving wordt aangegaan’, legt Hermsen uit.
Zo zijn de retourinformatie en herdeclaraties inmiddels flink minder geworden. ‘We beschikken bovendien over betere stuurinformatie en we hebben sneller duidelijkheid over de omzet.’
Lees ook: Van financial control naar governance control