
Veel gegevens vergaren over een klant biedt een bedrijf de mogelijkheid om in te schatten welke risico’s men loopt. De credit manager kan afwegingen maken. Vergeet een klant per ongeluk een factuur, of kampt de partij met betalingsproblemen?
Onguard rept van een bedrag van acht miljard euro die bedrijven mislopen door onbetaalde rekeningen.
Volgens het bedrijf bestaat de verstandhouding tussen een onderneming en haar klanten uit meer dan een handtekening op een offerte. De klant doorloopt een heel proces, van de eerste kennismaking tot aan aftersales en rekening. Iedere stap is van belang voor de verstandhouding.
Als een klant de facturen niet vergoedt, ontstaat een moeilijke situatie. Een onderneming wil zo snel mogelijk betaling van de factuur, maar de relatie met de klant dient ook te worden gekoesterd.
Een betaling afdwingen door vasthoudende partijen kan een ontevreden klant opleveren. En dat is eveneens onwenselijk.
Lees ook: Geen waarschuwingssignalen bij automatisch factureren
Daarom adviseert de specialist van order to cash om vanaf het eerste moment veel informatie te verzamelen over een potentiële klant. Zo kan worden bekeken om wie het gaat, wat de behoeften en wat de gevaren zijn die de onderneming loopt. Dit geeft mogelijkheden voor een aanpak op maat.
Inzicht in betalingsgeschiedenis
Volgens Onguard is een spreadsheet niet het juiste middel voor het verzamelen van gegevens over klanten. Naar hun mening kan dit middel louter getallen verwerken. Er moet inzicht komen in contactgegevens, betalingsgeschiedenis en openstaande saldi.
Credit management-technologie biedt meer duidelijkheid over de financiële situatie. Deze technologie biedt zowel de afdeling debiteurenbeheer als de klant inzicht in het order to cash-proces. Hiermee kan men op basis van klantdata segmenteren. De volgende stap is geautomatiseerd herinneringen, processen en handelingen toekennen.
Geef een reactie