
Cm: schrijft regelmatig over Excel. Elke maand verschijnt online en in het blad een artikel van Excel-expert Tony De Jonker. Daarnaast plaatsen we wekelijks een kort artikel waarin we een bepaalde functie van Excel uitlichten en spreken we andere experts op dit vlak. Hieronder vindt u de top 5 van meest gelezen artikelen over dit onderwerp.
1. Automatisch facturen maken met Excel
Het is mogelijk om facturen te maken in Excel. Hoewel dit normaliter in een ERP-omgeving gebeurt, kunnen er redenen zijn om dit in Excel te doen: u wilt snel een op maat gemaakte factuur, en aanmaken en implementatie in een ERP-omgeving kost meer tijd; de kosten voor implementatie in een ERP-omgeving zijn te hoog; u wilt de basisgegevens gebruiken voor nadere analyse; u wilt de basisgegevens afzonderlijk kunnen blijven gebruiken zonder aan snelheid in te boeten door het toevoegen van de factuurmodule.
2. Tips voor het maken van Excel-rapportages
Het maken van rapportages kan de nodige tijd in beslag nemen. Naast de ad hoc-rapportages komen ook periodieke rapportages aan bod waarbij repetitieve handelingen aan te pas komen. Excel is een uitstekend hulpmiddel om op maat gesneden rapporten te vervaardigen. Cm: zet in dit artikel een aantal handige tips op een rij.
3. Excel: tabellen koppelen met het Datamodel
Het maken van een draaitabel die is gebaseerd op verschillende tabellen levert de nodige problemen op. Normaliter dient u opzoekformules te gebruiken om de tabellen aan elkaar te knopen. Dit gaat gepaard met extra geheugenruimte en minder flexibiliteit. Met ingang van Excel 2013 kunt u werken met het Datamodel waardoor het maken van draaitabellen gebaseerd op meerdere tabellen sneller kan verlopen. Tevens zult u beschikken over nieuwe manieren van data-analyse. Dit artikel behandelt de mogelijkheden aan de hand van Excel 2016.
4. Veel gestelde vragen over Excel
Tony De Jonker verzamelde een aantal interessante vragen uit de praktijk. Hij behandelt onder meer vragen over het berekenen van cumulatieve rente, het berekenen van leeftijden en het maken van draaitabel van budgetmodel.
5. PowerPivot en PowerQuery: New Excel kids on the block
PowerQuery is sinds 2016 een standaardelement geworden van Excel. Alle anderen zijn invoegtoepassingen. Een invoegtoepassing is een stukje functionaliteit die beschikbaar is gesteld en die je kan laden in Excel. Dat kan gedaan worden door Microsoft, maar ook door professionele ontwikkelaars. PowerQuery begon als een invoegtoepassing van Microsoft en het wordt de standaardmanier om data in Excel binnen te halen. Henk Vlootman legt uit wat de financial met deze functionaliteiten kan.