
Waarom zien we in de praktijk zo weinig resultaat van data analytics? Ligt dat aan de verwachtigen? Of aan de data? Aan de tooling? Of aan uzelf? Op FrankWatching.nl vond cm: 9 tips om data daadwerkelijk om te zetten in waardevolle informatie.
Tip 1. Focus niet op cijfers, maar op het verhaal
Zodra je data presenteert, verschuift het gesprek direct naar details en excuses. Terwijl data juist een vertrekpunt zou moeten zijn. Zoek naar antwoorden. Waarom laten we de cijfers zien? Waarom hebben we de data überhaupt verzameld? Welk verhaal proberen de gegevens ons te vertellen? En wat gaan we anders doen op basis van deze inzichten?
Tip 2. De analytics moeten gaan over de belangrijkste bedrijfsprocessen
Als er geen verband is tussen metrics en processen heeft het geen zin daarover te rapporteren. Breng eerst de belangrijkste bedrijfsprocessen in kaart. Bepaal vervolgens op welke sleutelmomenten data het verschil kan maken. Welke inzichten heb je nodig om die vraag te kunnen beantwoorden?
Lees ook: Historische informatie of data analytics?
Tip 3. Personaliseer rapporten en dashboards
Als je wil dat je rapportages impact hebben en je echt helpen groeien, maak ze dan persoonlijk. Laat mensen zien wat hun aandeel is in de resultaten, zodat ze zich betrokken voelen bij het proces van creatie, evaluatie en verbetering. Dat kan bijvoorbeeld op rol of op taak.
Tip 4. Pas op voor blinde vlekken
Weet je zeker dat je de meest relevante zaken meet? Welke acties meet je en welke leg je helemaal niet vast? Wat is de impact van factoren waar je geen rekening mee hebt gehouden?
Tip 5. Integreer analytics in je dagelijkse werkzaamheden en gebruik geen aparte tooling
Analytics hebben een enorme impact als ze direct, real time, worden getoond. Breng feiten en cijfers tot leven. Organiseer daily stand-ups, presenteer cijfers actief en praat erover met elkaar.
Tip 6. Analytics zijn geen doel, maar een middel
Data is volstrekt nutteloos als je het niet vertaalt naar inzichten om beter te worden.
Tip 7. Ontwikkel een visie
Ontwikkel een heldere visie over het gebruik van managementinformatie en vertaal die visie vervolgens in concrete, meetbare bedrijfsdoelstellingen.
Tip 8. Blijf nadenken
Kale cijfers geven een vals gevoel van veiligheid en controle. Kpi’s en dashboards zijn alleen nuttig als ze je aanzetten tot het stellen van verdere vragen. Wat betekenen deze gegevens, welke oorzaken kunnen worden vastgesteld, hoe werden de uitkomsten beïnvloed en wat zijn de gevolgen?
tip 9. Houdt focus
Bepaal drie (en maximaal vijf) kpi’s die cruciaal zijn voor jouw bedrijfsvoering. Let op dat ze niet tegenstrijdig zijn! En zorg ervoor dat je weet aan welke knoppen je moet draaien om de kpi te beïnvloeden.