
Een webwinkel kan niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten veilig online kunnen afrekenen. Een internetkassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Alle online transacties in een webwinkel worden daardoor gebundeld en verlopen vervolgens via één virtueel loket.
Betaalmethoden van A-Z
Bij ondernemen komt veel kijken, zo ook het kiezen van de juiste betaalmethoden. In deze serie worden de belangrijkste reguliere betaalmethoden behandeld. Acceptgiro wordt niet beschreven, omdat deze betaalmethode op termijn verdwijnt. Ook bitcoins wordt niet beschreven. Omdat de waarde van bitcoins sterk fluctueert ziet de Nederlandse Bank bitcoins niet als een bruikbaar alternatief voor geld. De bank beschouwt deze virtuele munt vooralsnog als ruilmiddel.
Lees ook betaalmethoden:
De betaalmodule is een bijzonder belangrijk onderdeel van een webwinkel, omdat daar de omzet en uiteindelijk de winst mee kan worden behaald. Meestal bieden webwinkeldesigners een standaard betaaloplossing van een payment service provider, waar zij ervaring of een overeenkomst mee hebben, aan. Er wordt dan gevraagd of een webwinkel iDeal of meer betaalmethoden wil gaan accepteren, waarna zij aangeven waar een bedrijf een overeenkomst kan afsluiten. Geen objectief advies dus, terwijl vergelijken juist loont.
Vrij om te kiezen
Het is dan ook altijd raadzaam om wat meer in de materie te duiken en inzicht in het online betaalproces te krijgen. Van daaruit kan worden bekeken wat de mogelijkheden zijn en een goede inschatting van de beste en voordeligste payment service provider worden gemaakt. Alle koppelingen aan iedere soort webwinkelsoftware is namelijk mogelijk, dus daardoor moet een webwinkel zich niet laten leiden. Iedere webwinkel is vrij om te kiezen via welke partij(en) zij hun betalingen willen laten verlopen. Daarbij komt ook nog eens dat de prijzen en de aangeboden betaalmethoden bij de verschillende aanbieders van payment service providers sterk uiteenlopen. Dat is dus ook zeker het vergelijken waard.
Vergelijk
Door op internetkassa.nu in te voeren welke onlinebetaalmethoden een bedrijf in de webwinkel wil accepteren, hoeveel transacties ze per betaaloplossing verwacht selecteert de vergelijkingstool de best passende oplossingen op prijs of product. Daarbij profiteert een bedrijf in veel gevallen ook van aantrekkelijke kortingen en actietarieven, waar kosteloos gebruik van kan worden gemaakt.
Om een goede afweging tussen de verschillende betaalmethoden te maken is het belangrijk dat een betaalmethode goed bij een bedrijf past. Denk daarbij aan welk kassasysteem, boekhoudpakket en internetbankiersysteem een bedrijf gebruikt en welke betaalsystemen daar makkelijk op kunnen worden aangesloten.
Daarnaast zal moeten worden beoordeeld of een bedrijf de technische kennis in huis heeft om de betaaloplossing zelf te integreren of daarvoor gebruik wil maken van de diensten van derden. Voor zover een bedrijf de betaaloplossing niet zelf integreert kan een bedrijf gebruikmaken van de beschikbare systemen van een webwinkelsysteem of gebruikmaken van de diensten van een payment service provider.
Payment service provider of internetkassa
Het is voor kleine webwinkels vaak kostbaar om allerlei betaalsystemen op hun website aan te bieden. Bovendien is het vaak lastig om het betaalsysteem voor een website technisch te onderhouden. Hier speelt een payment service provider op in. Een payment service provider handelt voor een bedrijf, in ruil voor een provisie, alle aspecten van een betaling af. Een payment service provider wordt daarom ook wel een internetkassa genoemd.
Een webwinkel kan via een directe koppeling op de betaalpagina’s van een payment service provider, hosted payment pages, worden aangesloten of gebruik maken van een plug-in die voor meerdere shopping carts beschikbaar is.
Betaalpagina’s
Door aansluiting op hosted payment pages kunnen betalingen snel, makkelijk en veilig worden geaccepteerd. Betaalpagina’s zijn gemakkelijk bij uw huisstijl aan te sluiten. Klanten worden via de webwinkel naar de veilige betaalpagina doorgestuurd. Daar vullen zij de gegevens van hun betaalkaart in, om daarna te kunnen betalen. Na de betaling keert de klant eenvoudig terug naar de webwinkel.
Winkelwagentje
Als een webwinkel gebruik maakt van een shopping cart platform, een winkelwagentje, op haar website kan met een shopping cart plug-in eenvoudig een aansluiting op een payment service provider tot stand worden gebracht. Er zijn plug-ins voor vele populaire shopping carts beschikbaar. Bij een plug-in hoort een licentie voor een bepaald shopping cart platform. Een webwinkel krijgt hiermee toegang tot updates, upgrades en ondersteuning via telefoon of e-mail. Het maakt vervolgens meestal niet uit of een klant via desktop, laptop, tablet of mobiel een online aankoop doet, de betaalpagina past zich automatisch aan. Vraag dit wel na bij de payment service provider.
Kosten
Een internetkassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Alle online transacties in een webwinkel worden daardoor gebundeld en verlopen vervolgens via één virtueel loket. Zo heeft een bedrijf slechts contact met één aanbieder, die de gehele betalingsafhandeling op de website van een bedrijf organiseert. De kosten van een internetkassa bestaan meestal uit een laag abonnementsbedrag en variabele kosten. Er zijn meestal geen aansluit- of activatiekosten. De variabele kosten per betaalmethode en de kassakosten verschillen per gebruiker. Hoe meer transacties, hoe lager de kosten per transactie.

De kosten van een internetkassa bestaan meestal uit een laag abonnementsbedrag en variabele kosten
Meerdere betaalmethoden
Grote(re) webwinkels spelen hier tegenwoordig goed op in, door meerdere betaalmethoden online aan te bieden en de populairste opties ‘voor te sorteren’. Gemiddeld bieden deze grote(re) webwinkel vijf betaalmethoden. Ook voor de kleine(re) webwinkels is het mogelijk om meerdere betaalmethoden aan te bieden, maar dan is een goede afstemming van de internetkassa van groot belang om de kosten en uiteindelijk de winst van het bedrijf in balans te houden.
Doorgaans wordt Nederlandse webwinkels geadviseerd om online minimaal drie betaalmethoden aan te bieden. Naast iDeal kan daarbij aan de SEPA overboeking en creditcard worden gedacht. Deze betaalmethoden worden door het merendeel van de Nederlandse payment service providers aangeboden, waarbij de tarieven per provider verschillen. Kostentechnisch zijn het relatief goedkope betaalmethoden. Voor iDEAL en overboeking worden vaste tarieven per transactie gerekend, bij de acceptatie van creditcards betaalt een bedrijf een vaste fee gecombineerd met een percentage van het verkoopbedrag.
Een payment service provider neemt alle contractuele verplichtingen met de betaalsystemen over en beheert deze. De webwinkel bepaalt zelf welke betaalmethoden in de webwinkel worden aangeboden.
Als een webwinkel bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt heeft gevonden en aan de betaalmethoden een internationale betaalmethode wil toevoegen, dan groeit de internetkassa met de webwinkel mee.
Centrale registratie via dashboard
De centrale registratie van alle transacties verloopt bij de meeste internetkassa’s via een dashboard. Daar wordt geregistreerd hoeveel producten zijn verkocht en hoe groot de voorraad nog is. De payment service provider controleert of de geslaagde transacties correct worden afgehandeld en houdt de webwinkel van de status van de betalingen op de hoogte. Ook het terugbetalen van retour ontvangen producten is mogelijk. De status van de terugbetaling voor iDEAL en creditcard kan meestal online worden gevolgd.
Auteur: drs. R.M. Kieft RA is zelfstandig gevestigd onder de naam Bureau voor Administratie en Controle Kieft (BACK) bv.
Dit artikel is verschenen in cm: 2020, afl. 3.