
Wie denkt dat na disruptieve gebeurtenissen zaken weer vanzelf terugkeren naar ‘het oude’ zit er flink naast. Hoe langer het duurt, hoe ingrijpender de veranderingen. COVID-19 heeft impact. Overheidsmaatregelen en eigen beleidsrichtlijnen maken dat er op een andere manier gewerkt wordt dan voorheen. Dat maakt ook zaken zichtbaar: drie ontwikkelingen die wij bij al onze klanten tegenkomen.
Processen die geen toegevoegde waarde meer hebben
Veel processen blijken prima, toch verandert er wel wat. Vanwege het beperken van klantcontact verdwijnen bij veel organisaties kasprocessen, betaalverkeer wordt gedigitaliseerd. Op zich zijn de betreffende processen goed, de vorm is dat niet altijd.
Noodzakelijke processen die aanpassing behoeven
Thuiswerken is ‘de nieuwe norm’, u ziet uw collega’s soms langere tijd niet. Dat vraagt het een en ander ten aanzien van het aangesloten blijven en betekent bijvoorbeeld dat:
- communiceren uitdagender en belangrijker wordt;
- primaire processen met klanten veranderen;
- je kritischer wordt, meer nadenkt over wat je echt nodig hebt. Dat leidt tot minder en korter overleg;
- forecasting een prominentere rol krijgt;
- interne audits en controlling veranderen. De focus lijkt nu meer te liggen op ‘hard controls’ . Maar de ‘soft controls’ blijven net zo belangrijk!
Nieuw benodigde werkzaamheden/skills
Ook hier betekent anders en/of thuiswerken dat een aantal zaken manifest wordt:
- voorheen kon u nog wel even bij een collega te rade als u het even niet wist. Nu moet u zelf de systemen goed kennen;
- overtuigingskracht wordt steeds belangrijker. Hoe kan ik mijn collega’s het belang van een andere werkwijze in laten zien, of hoe maak ik duidelijk dat mensen ook nu gewoon hun deadlines moeten halen?
- risicomanagement wordt nodig op vlakken waar dat voorheen (nog) niet zo was. Er ontstaat behoefte aan een ander soort audit en control;
- cashmanagement of zelfs aandacht voor liquiditeit was bij veel bedrijven tot voor kort niet zo’n prominent item. Vandaag de dag is het simpelweg een must.
Er veranderen dus niet alleen zaken in de omgeving, kijk ook binnen de eigen organisatie wat beter kan. Ook voor u veranderen dingen: control op afstand vereist anders communiceren, overtuigingskracht en scherper doorvragen. Dit zal nog wel even zo blijven!
Wobbe van der Meulen, Managing Consultant Hofmeier
Dit artikel is verschenen in cm: 2020, afl. 10.
Geef een reactie