
Thema’s als duurzaamheid en circulariteit beginnen inmiddels ook in de financiële kolom steeds belangrijker te worden. Al is het alleen maar vanwege de wetgeving die vanuit de Europese Unie op ons afkomt. Toch blijft het lastig. Niemand weet precies hoe het moet. De wet- en regelgeving is nog niet helemaal goed uitgekristalliseerd en ook alle stakeholders zijn nog niet even ver in hun duurzame ontwikkeling.
Een van de voorlopers op het gebied van circulair ondernemen is Koninklijke Auping. Al in 2018 verscheen hun eerste volledig circulaire matras op de markt. We zijn er dan ook buitengewoon trots op dat we Linda Hoebe, de financieel directeur van de vermaarde matrassenmaker uit Deventer, op onze Nationale Controllersdag op 16 juni mogen verwelkomen. Op het hoofdpodium zal Jeroen Smit met haar in gesprek gaan over de duurzame dromen en ambities van het bedrijf. Hoe werken ze aan de omslag naar een volledig circulair bedrijf? En hoe draag je bij aan het verduurzamen van de keten? En – niet onbelangrijk voor u – wat is daarbij de rol van de controller?

Je trekt geïnspireerde medewerkers aan
In de nieuwe editie van cm: ControllersMagazine alvast een voorproefje om u lekker te maken. Dat de zoektocht naar hét circulaire matras op korte termijn minder rendement oplevert, accepteert het familiebedrijf. Maar dat de zoektocht ook inspireert, ziet Hoebe elke dag. ‘Als je uitstraalt dat je in circulariteit nog zoekende bent, dan trekt dat medewerkers aan die met ons die zoektocht willen aangaan. Zeker jonge mensen die hier een purpose in zoeken en vinden. Dat enthousiasme heb je ook nodig om oplossingen te vinden. Op die manier gaat circulariteit in de haarvaten van je organisatie zitten. Je ziet dan telkens nieuwe initiatieven opborrelen, van onderop.’
Hoe zit het met uw purpose?
De top-75 beursgenoteerde bedrijven in Nederland gebruiken in toenemende mate het begrip purpose, in contrast met visie en missie. Purpose betekent letterlijk: doel, bedoeling. Maar voor organisaties wordt het meestal gebruikt in de zin van een idealistischer en verhevener doel dan de missie. In de serie Strategische communicatie gaat Piet Hein Coebergh uitgebreid in op de purpose en hoe verschillende bedrijven die inzetten. Een mooi artikel om inspiratie op te doen wanneer u nadenkt over duurzaamheid in relatie tot uw eigen organisatie. Wat is uw purpose?
Lees ook in cm: ControllersMagazine 2022, afl. 4:
>> Kilometervergoeding: Klopt uw rekenmethode nog?
>> Stappenplan scenarioplanning: blik op de toekomst
>> Geavanceerde forecasting betekent: beter voorbereid op de toekomst
>> Nationale controllersdag 2022: Ben je vorig jaar geweest? Pas maar op, dit jaar krijg je keuzestress!
>> Genuanceerde controller legt het af tegen blaaskaak: Hoe overtuigt u wel?
>> Cultuurverschillen: stap er niet overheen
>> Blog Jaap Koelewijn: Wie betaalt de rekening?
>> Wat is een Special Purpose Acquisition Company (SPAC)?
>> Young Professional Gaby Teunissen: Dit was voor mij echt de carrièrestap die ik graag wilde maken
>> Sustainable finance: Een force for good!
