
De wereld is tegenwoordig een dorp. Door de globalisering vervagen grenzen, komen economieën steeds dichter bij elkaar en opereren organisaties steeds vaker mondiaal. Dat betekent ook voor de controller letterlijk meer en meer ‘over de grenzen heen’ samenwerken. Met klanten, met medewerkers, met het management.
Cultuurverschillen
Teamoverleggen, het aansturen van het finance team, rapporteren aan het management: in een internationale context loop je tegen cultuurverschillen aan. De basis voor een goede samenwerking is communicatie én inzicht in die cultuurverschillen.
• Op afstand werken leidt snel tot langs elkaar heen werken. Ieder teamlid doet ‘zijn eigen ding’. Contacten worden niet rechtstreeks maar via managers gelegd of helemaal niet, waardoor zaken blijven liggen of veel tijd kosten. Werk aan relaties, breng teamleden met elkaar in contact, doe niet alles over de mail, bel een keer voor een praatje, en ga fysiek met enige regelmaat langs bij de teams in de verschillende landen. Stel daarnaast duidelijke doelen voor het team, zodat iedereen weet wat er van hem/haar en elkaar wordt verwacht.
• Verdiep je in de omgangsvormen en creëer begrip voor elkaar. De manier van werken per land kan enorm verschillen. Nederlanders communiceren direct, open en stellen zich gelijkwaardig op aan hun meerdere. We komen snel tot de kern. Dat kan averechts werken in landen waar de werkwijze meer hiërarchisch is en rechtstreeks overleggen met een medewerker not done is. Het begrijpen van de hiërarchie en het belang ervan is essentieel om goed te kunnen samenwerken.
• Schakel specialisten in. Wet- en regelgeving kan heel anders zijn in het buitenland. Vind niet zelf het wiel uit – dat kost heel veel tijd en bovendien lukt dat toch niet – maar schakel (lokale) specialisten met specifieke kennis daarvan in.
• Houd rekening met tijdzones. Plan meetings zo dat niet iedere keer dezelfde teamleden aan het kortste eind trekken en altijd op een onmogelijke tijd moeten aanhaken.
Last but not least, realiseer je dat goed internationaal samenwerken begint met oprechte interesse in de ander en zijn cultuur. Verdiep je daar op voorhand in, zoek op internet naar informatie en praktische tips. En praat met collega’s waar zij tegenaan lopen, dan hoor je de verhalen uit de praktijk waar je je voordeel mee kunt doen.
Auteur: Meral Develi, finance manager bij Hofmeier