
Jumbo heeft een innovatieve aanpak geïntroduceerd voor internal control, waardoor het voor elke medewerker begrijpelijk is wat risico’s zijn die de organisatie wil beheersen. Voor dat plan heeft de supermarktketen de Protiviti Internal Audit Innovation Award gewonnen.
De te beheersen risico’s zijn in de vernieuwende aanpak geïntegreerd met de ‘zeven zekerheden’ die leidend zijn voor alle medewerkers bij Jumbo. Daardoor kan de beheersing worden opgepakt door de eerste en tweede lijn. Het Three Lines-model is daarmee volledig geïmplementeerd in de organisatie. Volgens de jury is daarmee een grote organisatorische en culturele verandering teweeggebracht.
Vakgebied stimuleren
Zo’n aanpak die de bedrijfscultuur verandert, is normaalgesproken niet de rol van de internal auditor. Het doel van de Audit Innovation Award is om de spotlight te zetten op een innovatieve audit-aanpak en ontwikkelingen die breed gebruikt kunnen worden in het vakgebied te stimuleren. Dat geldt ook voor de aanpak van de Jumbo. Vorig jaar won zorgverzekeraar CZ voor een nieuw normenkader voor het Security Operations Center.
DELA en Ahold
Er waren veel innovatieve inzendingen die de toegevoegde waarde van de functie voor hun organisatie vergroten. DELA ontwierp bijvoorbeeld met ‘data analytics voor dummies’ een relatief eenvoudige manier om data-analyses op te zetten en over te dragen aan het management. En Ahold Delhaize heeft volgens de organisatie een nieuw Risk Assessment Model waar de risicoanalyse en auditplan mee zijn verbeterd.
Jury
De jury, bestaande uit voorzitter Peter Hartog (directeur IIA), Vincent Damen (Associate Director Technology Risk Consulting Protiviti) en Marie-Claire Engels (bestuurslid IIA), beoordeelde de inzendingen op het innovatieve en creatieve karakter, de impact van de vernieuwing en ook op de toepasbaarheid van de innovatie in andere organisaties. De prijs wordt op 12 december tijdens de algemene ledenvergadering van het IIA overhandigd.