Alles over Communicatie

Bas Blekkingh: 'Angst is geen slechte raadgever'

Bas Blekkingh: 'Angst is geen slechte raadgever'

Een finance professional is goed in de inhoud, maar kent nog wel eens problemen om deze inhoud goed over te brengen. Al dan niet door eigen toedoen. Dat ervaart Bas Blekkingh als oprichter van het bedrijf Authentiek Leiderschap met enige regelmaat.

Communicatie in het buitenland: 'Breng wat vriendelijkheid aan in je taalgebruik'

Communicatie in het buitenland: 'Breng wat vriendelijkheid aan in je...

Een gesprekspartner in het buitenland benader je anders dan een Nederlander. Verschillende culturen hebben andere prioriteiten in de communicatie dan jij en dat levert wel eens misinterpretatie op. Anne-Marie Dingemans, expert internationale samenwerking, geeft uitleg en tips over communiceren met buitenlandse gesprekspartners.

Tips voor controllers om een verhaal krachtiger te maken

Tips voor controllers om een verhaal krachtiger te maken

Internationaal topspreker en communicatiecoach Lars Duursma stelt dat het voor iedereen goed is om te kijken hoe je een boodschap doeltreffender brengt. Vooral in videovergaderingen moeten sprekers zich extra bewust zijn van de chemie met ontvangers van de boodschap.

4 tips voor een goede eindejaarsspeech

4 tips voor een goede eindejaarsspeech

De eindejaarsspeech. Of je nu een formele toespraak houdt waarin je de cijfers van het afgelopen jaar duidt of een informeel praatje houdt bij de borrel, het is een unieke kans om richting te geven aan je team. Deze 4 tips helpen je meer impact te maken met jouw verhaal.

Compliance: de relatie tussen macht en vertrouwen

Compliance: de relatie tussen macht en vertrouwen

In elk bedrijf bestaat er aandacht voor compliance. Compliance is, kort gesteld, het naleven van geldende regels en richtlijnen. En dat gaat nogal eens mis. Daar hoef je de krant maar over open te slaan. Niet voor niets wordt het begrip 'Compliance' in de formulering van een belangrijke learning outcome van de hbo-studierichting Finance in

Internationaal samenwerken: een inspirerende uitdaging

Internationaal samenwerken: een inspirerende uitdaging

De wereld is tegenwoordig een dorp. Door de globalisering vervagen grenzen, komen economieën steeds dichter bij elkaar en opereren organisaties steeds vaker mondiaal. Dat betekent ook voor de controller letterlijk meer en meer 'over de grenzen heen' samenwerken. Met klanten, met medewerkers, met het management. Cultuurverschillen Teamoverleggen, het aansturen van het finance team, rapporteren aan

Een goed jaarverslag (2): De communicatie van strategie

Een goed jaarverslag (2): De communicatie van strategie

Transparante organisaties versterken hun reputatie en de liquiditeit van hun aandeel. Maar hoe doe je dat: een goed transparant jaarverslag maken? Deel twee van een drieluik. Na noodzaak en nut van transparantie ten aanzien van bedrijfsresultaten en -strategie in het vorige deel nu: communicatie van de strategie.

8 stappen om misverstanden over het loonstrookje te voorkomen

8 stappen om misverstanden over het loonstrookje te voorkomen

Werkgevers moeten proactief handelen om misverstanden over het loonstrookje te voorkomen. Een op de drie werknemers checkt sinds het uitbreken van de coronacrisis vaker of alles wel klopt op het loonstrookje. Fouten vallen hierdoor meer op. Maar het is ook duidelijker dan ooit dat er veel misverstanden bestaan over belastingen en looncomponenten.

Wees alert op framing

Wees alert op framing

Het is een klassieker in de retorica. Het valse dilemma. Cicero maakte er al in 46 BC gebruik van, maar ook ouders gebruiken het dagelijks bij hun kinderen. Recent maakte het via de psychologie zijn comeback onder de noemer 'framing'. De kans is groot dat veel van je dagelijkse besluiten hierdoor besmet zijn. Hoe gebruikt men dit en hoe wapen je jezelf hiertegen?

Zo neem je weerstand weg bij een presentatie

Zo neem je weerstand weg bij een presentatie

Er zit een zekere ironie in. De meeste financiële experts die ik ken, beoordelen graag elk voorstel het liefste zelf. Graag trekken zij zelf de conclusies. Een beetje professional laat zich immers niet de les lezen. Waarom zij op hun beurt anderen in de business niet de kans geven om hetzelfde te doen is een gemiste kans.