Blog: tijd voor politieke en staatsrechtelijke hervorming

Blog: tijd voor politieke en staatsrechtelijke hervorming

Helaas, bij de formatiebesprekingen lijkt het Schip van Staat met de haven in zicht toch te stranden.

Vrij plotseling heeft NSC-leider Pieter Omtzigt op dinsdagavond 6 februari te kennen gegeven niet verder te willen met een kabinetsformatie met de PVV, VVD en BBB. Er zijn te grote financiële onzekerheden zo gaf het NSC aan. We zijn nu weer terug bij af tot op de dag van de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 november 2023.

Voor iedereen is het inmiddels wel duidelijk geworden: doorgaan op dezelfde weg is geen optie meer. Het roer moet om. Een formatie over links – dat wil zeggen dat NSC wordt ingeruild voor GroenLinks-PvdA- is gezien de grote programmatische verschillen weinig realistisch te achten. En als er nu opnieuw verkiezingen worden gehouden, zou de PVV volgens de IPSOS verkiezingspeilingen van eind januari weliswaar fors groeien van 37 naar 45 zetels, maar dit is te weinig om tezamen met de VVD en BBB alsnog een Kamermeerderheid te vormen. De VVD en BBB zouden nu respectievelijk 19 en 6 zetels halen. De NSC stond op 18 zetels. Wat hiervan na het vertrek van het NSC nog overblijft, is ongewis.

Een protestpartij die vanuit het niets qua grootte de vierde partij wordt en een uitgerekende kans krijgt om ander, nieuw beleid te voeren maar nu opeens wegloopt, zal van de kiezer op weinig waardering kunnen rekenen. De VVD kan ervan meepraten na de gedoogsteunrel van Yesilgöz vorig jaar. De zetelverdeling van enige andere partijen is als volgt: GroenLinks-PvdA: 25, D66 11 en CDA 5. Nieuwe verkiezingen geven zo geen uitzicht op een regeerbare meerderheid van de overgebleven drie partijen.

Hoe nu verder?

Het echte probleem in de Nederlandse politiek is mijns inziens een diepliggender probleem. Beleidsvorming/uitvoering en beleidscontrole zijn bij ons gemengd. Dit is een staatsrechtelijke weeffout. Het kabinet heeft het primaat bij de beleidsvorming door middel van een Regeerakkoord en mag deze via en wet- en regelgeving, na verkregen goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer, uitvoeren. Op dit moment heeft de Tweede Kamer een rol in de beleidsvorming die bovendien veel te groot is. In ons duale politieke systeem behoort de Tweede Kamer louter een controlerende taak te hebben, maar gedraagt zich in wezen als een slager die het eigen vlees keurt. Staatsrechtelijk deugt dit niet.

Ik ben daarom van mening dat de beleidsvorming uit het politieke proces (uit de handen van de Tweede Kamer) getrokken moet worden. Een nieuw kabinet krijgt bij zijn aantreden een aantal dossiers op zijn bord (de zogeheten crisissen) en gaat dit oplossen. De kabinetsleden zijn vakministers die per definitie partijloos én inhoudelijk een degelijke kennis van zaken van hun beleidsterrein moeten hebben. Zij leggen hun voorgestelde oplossing(srichting)en voor aan de Tweede Kamer. Nu lijkt dat de Tweede Kamer alsnog weer partijpolitiek zou kunnen bedrijven, maar dat is te ondervangen. De partijen in de Tweede Kamer hebben namelijk voorafgaand aan de verkiezingen hun oplossing(srichting)en voor de diverse dossiers bekendgemaakt. In beginsel leggen zij zich daaraan vast. Dit lijdt alleen uitzondering als de omstandigheden in betekenisvolle mate zijn gewijzigd. Het kabinet weet dus bij het uitzetten van de lijnen waar het op al die dossiers aan toe is. Deze opzet vergroot de voorspelbaarheid en haalbaarheid van het te voeren kabinetsbeleid en vergroot zo de stabiliteit en en dus de uitvoerbaarheid van het kabinetsbeleid. Bij het ene dossier wordt een meerderheid gevonden over links en bij het andere dossier over rechts.

Na het klappen van de formatiebesprekingen zingen de termen als ‘zakenkabinet’ en ‘minderheidskabinet’ opeens veel rond. Ik heb er wel sympathie voor maar, het zijn in wezen halve oplossingen. Het ‘staatsrechtelijke slagersprobleem’ dat ik signaleer, blijft gewoon bestaan.

Andere bakens verzetten

Als we nu toch bezig zijn om staatsrechtelijk de bakens te gaan verzetten, dan heb ik nog een paar andere paraat.

  1. Er moet een kiesdrempel komen. De drempel kan gelegd worden ergens tussen de drie of vijf zetels. Reden? Een politieke partij moet een minimale kritische massa hebben om alle dossiers op een verantwoordelijke manier te kunnen afhandelen. De huidige Tweede Kamer telt maar liefst 17 partijen. Dit is een onwenselijke verbrokkeling van politiek slagkracht en doet ernstig afbreuk aan het controlerend vermogen van de Tweede Kamer. Bij een kiesdrempel van 3 zetels zouden nu nog 13 partijen in de Tweede Kamer overblijven en bij een drempel van 5 zetels 8 partijen. Uit oogpunt van politieke slagkracht zou ik de drempel daarom op 5 zetels zetten.
  2. Een premier mag maximaal twee termijnen dienen. Als we kijken naar de kabinetten van de afgelopen vijftig jaar, dan moeten we helaas vaststellen dat de laatste regeringsjaren van Lubbers, Kok, Balkenende en Rutte geen succesverhalen waren. Zij waren uitgeregeerd. Op een gegeven moment is de magie, de frisheid verdwenen. Oude bezems vegen immers niet meer schoon.
  3. Bij het opgeven van een Kamerzetel, gaat de zetel terug naar de desbetreffende politieke partij. Zetelroof, ook in de vorm van een overstap naar een andere partij, wordt hiermee voorkomen.

Ik hoop dat met deze aanpassingen het Schip van Staat weer de wind vol in de zeilen krijgt.

Auteur: Raymond Barkman, fiscaal econoom

Lees meer over

Stappenplan Fast Close: verhoog de efficiëntie in het afsluit- en rapportageproces

Stappenplan Fast Close: verhoog de efficiëntie in het afsluit- en...

Organisaties die sneller over vitale informatie beschikken, zijn doorgaans succesvoller dan organisaties die 15 dagen of langer nodig hebben om te rapporteren. Een goed stappenplan helpt het afsluit- en rapportageproces te versnellen.

CSRD: houd de rapportage beheersbaar

CSRD: houd de rapportage beheersbaar

Rapporteren op duurzaamheid is een harde eis aan het worden, maar veel bedrijven zien beren op de weg en raken daardoor verlamd. 'Begin klein en bouw het steeds verder uit,' zegt Terése Hammarsten van duurzaamheidsplatform Worldfavor over de rapportage van niet-financiële informatie.

13 vragen over de bijtelling fiets in 2024

13 vragen over de bijtelling fiets in 2024

Organisaties die fietsen voor werknemers beschikbaar stellen voor woon-werkverkeer, tellen zeven procent van de consumentenadviesprijs bij voor privégebruik. 13 vragen en antwoorden over deze regeling.

Fiets van de zaak en btw

Fiets van de zaak en btw

De fiets is de meest gevraagde secundaire arbeidsvoorwaarde in Nederland. De helft van de werknemers heeft interesse in een fiets van de zaak. Van de werknemers met een leasefiets fietst 70 procent vaker en verder. Zes op de tien werknemers rapporteren zich fitter te voelen. Dat is de reden dat werkgevers fietsen ter beschikking stellen aan hun werknemers. Maar hoe zit het met de aftrek van btw?

Plichten van Europese cyberwet DORA vanaf 2025: wat jouw bedrijf moet weten

Plichten van Europese cyberwet DORA vanaf 2025: wat jouw bedrijf moet...

Vanaf 1 januari 2025 moeten ondernemers voldoen aan de Digital Operational Resilience Act (DORA). De wet draait niet alleen om de afhandeling van ICT-zaken, maar ook om organisatie, bestuur en governance. Cm: legt uit wat ondernemers moeten weten.

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

Oegstgeest / de Nationale Administrateursdag

'Btw is niet sexy, maar wel een absolute noodzaak om goed over na te...

Btw is voor organisaties een lastig onderwerp en de complexiteit neemt alleen maar toe. Het is zeer ingewikkelde, maar daarentegen ook boeiende materie. 'Organisaties hebben elke dag te maken met btw, maar toch is er nog grote onwetendheid over de regels die er zijn', zegt btw-adviseur Carola van Vilsteren.

Nog 7,4 miljard beschikbaar in Nationaal Groeifonds

Nog 7,4 miljard beschikbaar in Nationaal Groeifonds

In totaal heeft het kabinet voor de periode 2021 tot en met 2025 twintig miljard euro beschikbaar gesteld voor het Nationaal Groeifonds. Er zit nu nog 7,4 miljard euro in de pot, maar de huidige formerende partijen willen dat budget anders aanwenden.

Man-vrouwverdeling RvC's evenwichtiger sinds quotum

Man-vrouwverdeling RvC's evenwichtiger sinds quotum

De man-vrouwverdeling is sinds de invoering van het vrouwenquotum in de Raad van Commissarissen evenwichtiger geworden. Dat meldt het Centraal Planbureau. Ook zijn er geen negatieve effecten in bijvoorbeeld de kwalificaties van commissarissen.