De indicator omzet wordt door Nederlandse bedrijven het meest gebruikt om de marketingprestatie te meten.
Dit blijkt uit een onderzoek naar marketingprestatie-indicatoren van de Radboud Universiteit Nijmegen, ICSB Marketing en Strategie en Marketing Online, dat gehouden werd onder 39 bedrijven uit verschillende sectoren.
‘Omzet’ is ook de meest gerapporteerde indicator aan het topmanagement. Marketeers vinden ‘klanttevredenheid’ echter de meest geschikte indicator om de marketingprestatie te meten.
In het onderzoek zijn 27 indicatoren meegenomen waarbij er is gekeken naar welke maatstaven bedrijven gebruiken, welke er gerapporteerd worden aan het topmanagement en welk geschikt worden geacht om de marketing prestatie te meten. Het onderzoek is uitgevoerd onder de gebruikers van deze indicatoren; voornamelijk marketingmanagers, brand/productmanagers en ceo’s. De resultaten wijzen uit dat voornamelijk financiële indicatoren gebruikt en gerapporteerd worden.
De top-3 van meest gebruikte indicatoren bestaat uitsluitend uit financiële indicatoren; ‘omzet’ wordt door 100 procent van de bedrijven gebruikt, ‘winst/winstgevendheid’ en ‘marketinguitgaven’ door 97,2 procent van de bedrijven. Dat laatste betekent overigens niets anders dan dat marketeers afgerekend worden op ‘binnen het budget blijven’.
Top-5 marketingprestatie-indicatoren:
Gebruik
- Omzet 100%
- Winst / winstgevendheid 97.2%
- Marketinguitgaven 97.2%
- Klanttevredenheid 95.0%
- Behaalde doelstellingen / gepercipieerde marketing effectiviteit 91.7%
Geschiktheid
- Klanttevredenheid 87.5%
- Omzet 86.1%
- Winst / winstgevendheid 80.6%
- Klant loyaliteit / retentie 77.5%
- Gepercipieerde kwaliteit / waardering 75.0%