Alles over Gemeentelijke heffingen

Grenzen beleidsvrijheid gemeentelijke belastingverordeningen

Grenzen beleidsvrijheid gemeentelijke belastingverordeningen

Gemeenten komt een ruime vrijheid toe bij het vertalen van hun beleid in belastingverordeningen. Zo heeft een gemeente de vrijheid om in haar politieke besluitvorming de heffingsmaatstaf, de hoogte van het tarief en de tariefdifferentiatie vast te stellen. Die beleidsvrijheid is echter niet onbegrensd en mag bijvoorbeeld niet in strijd zijn met algemene rechtsbeginselen. Vaak

Let op bij gemeentelijke vermakelijkhedenretributie

Let op bij gemeentelijke vermakelijkhedenretributie

Wellicht meer dan ooit hunkeren we in dit coronatijdperk naar live-vermakelijkheid. De inmiddels bijna ouderwetse uitstapjes, waar je je met het hele gezin kunt vermaken. Om enige nostalgie op te wekken, besteden we aandacht aan de vermakelijkhedenretributie. Deze gemeentelijke belasting is in wezen een heffing op vermaak.

Gemeentelijke belastingbeleid vaker kritisch onder de loep

Gemeentelijke belastingbeleid vaker kritisch onder de loep

Recente ontwikkelingen in de rioolheffing laten duidelijk zien dat de ruimte van het gemeentelijke belastingbeleid steeds vaker kritisch onder de loep wordt genomen. In beginsel mogen gemeente binnen algemene wettelijke kaders hun beleid zelf inrichten. Deze beleidsvrijheid mag echter niet ontaarden in het overschrijden van juridische grenzen, zoals het ongelijk behandelen van gelijke gevallen. Bekijk daarom als belastingplichtige altijd kritisch of vrijstellingen en andere uitzonderingen in de gemeentelijke heffingen wel door de beugel kunnen.

CBS: 10,8 miljard euro aan gemeentelijke heffingen

CBS: 10,8 miljard euro aan gemeentelijke heffingen

Gemeenten verwachten dit jaar 10,8 miljard euro aan gemeentelijke heffingen te ontvangen. Dat is 6,3 procent meer dan in 2019. Dit meldt het CBS op basis van onderzoek naar de gemeentelijke begrotingen van 2020.