Alles over Leaseauto

Leaserijders willen auto van de zaak best delen

Leaserijders willen auto van de zaak best delen

Nu ondernemers de mogelijkheden voor deelauto's meer onderzoeken, geeft nieuw onderzoek aan dat zakelijk rijders dat best zien zitten. De meerderheid wil, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, de leaseauto in principe wel delen.

Meeste ondernemers willen voertuigen delen in plaats van bezitten

Meeste ondernemers willen voertuigen delen in plaats van bezitten

Inmiddels verwacht 82 procent van de ondernemers de komende tijd stappen te zullen zetten voor de invoer van deelmobiliteit, waarbij voertuigen als auto's en fietsen niet meer in het bezit zijn van het bedrijf. Vorig jaar was dat nog 66 procent.

'Een tijdelijke leaseauto hoeft geen hoge kostenpost te zijn'

'Een tijdelijke leaseauto hoeft geen hoge kostenpost te zijn'

Een leaseauto aanbieden aan medewerkers met een tijdelijk contract is voor organisaties vaak een flinke financiële investering. Scherpe tarieven krijg je normaliter alleen bij meerjarige leasecontracten. Riemersma Leasing biedt met ON-OFF Lease de oplossing. "Met onze oplossing sluit je een standaard leasecontract af, met de mogelijkheid deze na twaalf maanden kosteloos op te zeggen. De opzegtermijn is slechts dertig dagen", legt Joost van Opstal, sales manager current business, uit.

VZR: normbedrag kilometervergoeding 35 cent per kilometer

VZR: normbedrag kilometervergoeding 35 cent per kilometer

De Vereniging Zakelijk Rijders berekent voor 2024 dat een zakelijke middenklasse auto 35 cent per kilometer vergoed zou moeten krijgen. De fiscale vrijstelling is dit jaar 23 cent per kilometer.

Interesse zakelijk elektrisch rijden neemt af

Interesse zakelijk elektrisch rijden neemt af

De interesse van ondernemers in elektrisch rijden lijkt af te nemen. De prijzen zijn gestegen, terwijl veel van het fiscale voordeel ten opzichte van het rijden op brandstof is verdwenen. Ondernemers die nu elektrisch rijden overwegen vaker een overstap op een hybride model. En vier op de tien mkb-ondernemers zegt niet over te kunnen stappen op elektrisch.

Auto van de zaak opladen: dit mag de werkgever vergoeden

Auto van de zaak opladen: dit mag de werkgever vergoeden

Veel werknemers rijden inmiddels een elektrische auto van de zaak. Wat mag de werkgever onbelast vergoeden aan de werknemer als hij de auto thuis bij zijn woning oplaadt? Voor het jaar 2023 geldt een prijsplafond voor alle huishoudens en andere afnemers met een kleinverbruikersaansluiting op elektriciteits- en gasnet of een aansluiting op een warmtenet. Het

Elektrisch rijden is duurder geworden

Elektrisch rijden is duurder geworden

De aanschafprijzen van elektrische auto's en de gebruikskosten zijn in 2022 flink gestegen. Elektrisch rijden is nog wel goedkoper dan rijden met een verbrandingsmotor, maar de drempel om over te stappen wordt steeds hoger. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB. Door de hogere kosten wordt de elektrische leaseauto steeds minder

VZR: Reële kilometervergoeding leaseauto 24 tot 46 cent

VZR: Reële kilometervergoeding leaseauto 24 tot 46 cent

De VZR komt met een nieuw normbedrag wat betreft de kosten die een werknemer maakt met het zakelijk rijden. Voor een middenklasser komt de vereniging uit op 31 cent per kilometer. De Vereniging Zakelijk Rijders bepaalt zijn normbedrag aan de hand van een aantal auto's en de kilometerkostprijs. Een auto uit de kleinste categorie kost

Elektrische leaseauto verliest populariteit

Elektrische leaseauto verliest populariteit

In 2021 nam de vraag naar zakelijke mobility toe. Er zijn nu 752.000 zakelijke personenauto's in gebruik. Het aandeel elektrische auto's in de totale leasemarkt stagneert, nu het fiscaal minder aantrekkelijk is om een elektrische auto aan te schaffen. De meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Het autoleasepark wordt groener, maar de verhoging van

Hogere bijtelling elektrische auto duwt leaserijder naar fossiele brandstof

Hogere bijtelling elektrische auto duwt leaserijder naar fossiele...

De verhoging van de bijtelling op elektrische auto's ten opzichte van vorige jaren leidt ertoe dat minder leaserijders overwegen om de overstap van fossiele brandstof naar elektrisch te maken. Sterker nog, een deel denkt er zelfs over om weer fossiele brandstof te gaan gebruiken.