'Een tijdelijke leaseauto hoeft geen hoge kostenpost te zijn'

'Een tijdelijke leaseauto hoeft geen hoge kostenpost te zijn'

Een leaseauto aanbieden aan medewerkers met een tijdelijk contract is voor organisaties vaak een flinke financiële investering. Scherpe tarieven krijg je normaliter alleen bij meerjarige leasecontracten. Riemersma Leasing biedt met ON-OFF Lease de oplossing. "Met onze oplossing sluit je een standaard leasecontract af, met de mogelijkheid deze na twaalf maanden kosteloos op te zeggen. De opzegtermijn is slechts dertig dagen", legt Joost van Opstal, sales manager current business, uit.

ON-OFF Lease is ontstaan door een samenwerking van Riemersma Leasing met een klant. Hij stond voor een uitdaging. Van Opstal: ‘Die klant nam veel medewerkers aan, veelal junioren en medioren die aan het begin van hun carrière stonden. Hij zei: ‘Als ik tien mensen aanneem, blijven er na een jaar zeven over. Van één nemen wij afscheid en twee nemen zelf afscheid.’ Hij wilde hen wel een leaseauto aanbieden, omdat ze mobiel moeten zijn. Veel bedrijven kiezen in zo’n situatie vaak voor een shortlease-oplossing of huurauto’s, maar dit is vaak een dure oplossing. De klant heeft Riemersma uitgedaagd om na te denken over een oplossing waarmee wij zijn pijnpunten wegnamen. Te weten: wel flexibel, geen hoge kosten, all-season banden, de mogelijkheid tot het beletteren van de auto en het monteren van een trekhaak. Wij zijn vervolgens gaan nadenken hoe wij hen daarbij konden helpen.’

Scherp tarief

Uit gesprekken bleek dat meerdere klanten dezelfde uitdagingen hadden in hun organisatie. Van Opstal: ‘Wij hebben onderzocht of we een flexibel leasecontract konden aanbieden mét het scherpe tarief dat klanten kennen van een langdurig leasecontract. Zo is het ON-OFF leaseconcept ontstaan. Na vijf maanden is deze leaseoplossing voordeliger dan shortlease. Wij bieden auto’s aan uit het B- en het C-segment en ze worden zakelijk uitgevoerd met bluetooth, airco, cruise control en all-season banden, goedgekeurd voor Duitsland en Oostenrijk. De auto’s mogen volledig worden beletterd.’

Joost van Opstal: 'Na vijf maanden is deze leaseoplossing voordeliger dan shortlease.'
Joost van Opstal: 'Na vijf maanden is deze leaseoplossing voordeliger dan shortlease.'

Organisaties sluiten met deze oplossing dus een standaard leasecontract af, met de mogelijkheid deze na twaalf maanden kosteloos op te zeggen. Echter, besluit een organisatie het contract na nul tot zes maanden op te zeggen, dan geldt een afkoopsom van twee maandtermijnen. Zeg je het contract op tussen zeven en twaalf maanden, dan betaal je één betaaltermijn om het contract af te kopen. Van Opstal: ‘Ondanks deze ‘boete’ is een ON-OFF Lease-contract na vijf maanden nog altijd voordeliger dan shortlease. Wij rekenen met een standaard kilometrage van dertigduizend kilometer per jaar. Als een medewerker meer kilometers rijdt, wordt hiervoor een vaste meerkilometerprijs gerekend. Al met al levert dit de financieel directeur veel voordelen op in vergelijking met andere flexibele oplossingen, zoals shortlease, een huurauto of een langdurig leasecontract. Een tijdelijke leaseauto voor medewerkers is hiermee zeer aantrekkelijk en vormt geen hoge kostenpost.’

Golden Circle

De Golden Circle van Simon Sinek vormt de leidraad van de werkwijze bij Riemersma Leasing. Het model van de managementgoeroe brengt in kaart met wat, hoe en waarom een organisatie of product zich onderscheidt van anderen. De waarom-vraag is het kloppende hart van de Golden Circle. Het is dé drijfveer van de organisatie. Van Opstal legt uit hoe de organisatie hier handen en voeten aan geeft. ‘Het maakt ons eigenlijk niet eens zoveel uit hoeveel auto’s een klant afneemt bij ons. Dat vinden wij minder relevant. Voor ons is de interessantste vraag: waarom kunnen wij een organisatie helpen met mobiliteit? Door een gesprek met een klant op deze manier in te steken, krijg je andere en veel inhoudelijkere gesprekken. Waar zit de uitdaging van de klant? Waar wil de klant heen? Waarom wil de klant daar heen? Hoe kunnen wij hen daarmee helpen? Door een antwoord te krijgen op deze vragen, kunnen wij op zoek gaan naar dé beste oplossing voor onze klant.’

Maatwerk

Riemersma begint elke keer met een blanco vel, zo ontstaat echt maatwerk. Van Opstal: ‘Bij ons is alles mogelijk. Niets zit in steen gebeiteld. Wij luisteren naar de klant. Waar zit hij of zij mee en waar liggen de pijnpunten? Met dat als uitgangspunt zoeken wij naar een oplossing. Zo kwam een aantal jaar geleden een klant bij ons met de vraag om dertig auto’s af te nemen. Door de waarom-vraag te stellen, kwamen wij erachter waar het pijnpunt zat en waar zijn ambitie lag. Wij hebben vervolgens een geheel nieuw concept voor hen ontwikkeld, dat veel beter paste bij de uitdaging van de organisatie. Het aantrekken en behouden van personeel. Ze trokken veel nieuwe medewerkers aan en het verloop werd ook veel minder. Uiteindelijk heeft de klant geen 30 auto’s afgenomen, maar 85. Een win-winsituatie. Wij gaan op deze manier echt een partnership aan met onze klanten.’

Dit artikel is gesponsord door Riemersma Leasing.

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Elektronische gegevensuitwisseling in de retail supply chain wordt steeds complexer. "Door strengere regelgeving en technologische ontwikkelingen kunnen organisaties dit moeilijker zelf doen", vertelt Arjan Sloot van SPS Commerce.

Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

ISPnext: 'Actuele leveranciersdata essentieel door toenemende...

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."

Webinar Payhawk: zo maak je scope 3-emissies inzichtelijk

Webinar Payhawk: zo maak je scope 3-emissies inzichtelijk

De CSRD-richtlijn verplicht organisaties om vanaf 2024 te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Voor het verzamelen van data over scope 1 en 2 waren al langer richtlijnen, maar de schoen begint te wringen bij scope 3. Dat gaat over de data uit de gehele waardeketen. Hoe verzamel je die data? Die vraag wordt beantwoord tijdens een webinar van Payhawk op 10 juli.

E-facturatie wordt stilaan de standaard

E-facturatie wordt stilaan de standaard

E-facturatie komt als wettelijke verplichting steeds dichterbij. Onder invloed van de richtlijn ViDA voeren Europese landen stap voor stap e-facturatie in en verlangen ook steeds meer organisaties het van hun leveranciers. Hoog tijd dus om ermee aan de slag te gaan en vooral ook de pluspunten ervan te ervaren.

'Door workflows te automatiseren wordt de financiële functie efficiënter'

'Door workflows te automatiseren wordt de financiële functie...

Workflows zijn voor organisaties van groot belang om grip te houden op alle uitgaven. Echter, niet zelden zorgen die workflows voor ergernis. Een nieuwe release van Payhawk maakt hier een einde aan. 'Met onze release zijn organisaties in staat om interne goedkeuringsworkflows één op één over te nemen in Payhawk en daardoor wordt het proces van het goedkeuren van uitgaven aanzienlijk vergemakkelijkt', legt commercieel directeur Chris van Dongen uit.