'Het idee dat je alles kunt beheersen, is een illusie'

'Het idee dat je alles kunt beheersen, is een illusie'

De wereld is niet maakbaar en bedrijfsplannen sneuvelen zodra de markt verandert. Dat gebeurt inmiddels aan de lopende band. Flexibele bedrijfsmodellen zijn niet meer een nice to have of iets van startups, het is essentieel voor de overlevingskansen van bedrijven. Professor Corporate Governance Leen Paape, spreker tijdens de Nyenrode Collegereeks Risk & Compliance, legt uit hoe ondernemingen met constante verandering om kunnen gaan.

De wereld is niet maakbaar en omstandigheden zijn volatiel. Sturen op uit het verleden behaalde rendementen is niet meer van deze tijd als we zien hoe snel de wereld verandert. Als een organisatie naar een stip op de horizon toewerkt, is daar eenmaal aangekomen de markt opeens heel anders. Een platformspeler met een digitale dienst heeft dan opeens de markt in handen. Dat is menig traditioneel bedrijf de afgelopen vijftien jaar overkomen.

Dit tijdperk van digitale transformatie zorgt ervoor dat ondernemers constant moeten veranderen. In het eerdere automatiseringstijdperk ging het enkel om een digitaliseringsslag, het inzetten van digitale middelen, maar met digitale transformatie is verandering  een immer doorlopend proces. De bedrijfsvoering itereert continu en verandert dankzij nieuwe mogelijkheden die nieuwe updates dagelijks ontsluiten. Een wereld die steeds sterk kan veranderen in zeer korte tijd vereist een andere manier van besturen. Organisaties sturen daarin minder op indicatoren en meer op het in staat stellen van werknemers om flexibel in te kunnen spelen op verandering.

Illusie van controle

‘Het idee dat je alles kunt beheersen is een illusie,’ zegt prof. dr. Paape. ‘Er is veel meer toeval en veel minder zekerheid dan je zou willen. In zo’n wereld moet je een flexibele bedrijfscultuur hebben waarin mensen de autonomie hebben om de dingen te doen die nodig zijn.’ Leidinggevenden die mensen de ruimte geven om te handelen, creëren zo ook meteen een omgeving waar werknemers zich nuttiger en dienstbaarder voelen.

Als men rigide stuurt op specifieke indicatoren om succes te meten, ontstaat sneller een eilandjescultuur waarbij werknemers niet verder kijken naar de eigen statistieken waar ze op worden afgerekend. Dat is funest in een wereld waarin snel moet worden geacteerd en afdelingen samenwerken om een gezamenlijk bedrijfsdoel te realiseren. In de praktijk worden processen vaak afgebakend en gekoppeld aan kpi’s. Het gevolg is niet alleen dat werknemers niet meer buiten hun eigen taken kijken, maar ook dat als ze dat wel doen, ze aan de kpi’s van andere afdelingen komen. ‘Wanneer je processen op die manier inricht worden ze onnodig ingewikkeld en kun je niet flexibel acteren. Je moet kunnen samenwerken en niet hoeven te zeuren “staat dit wel in mijn taakomschrijving?”’

Sturen op doelen

Dat betekent niet dat kpi’s helemaal overboord gezet moeten worden, maar dat ze in lijn worden gebracht met de strategie en er terughoudend mee wordt omgesprongen. ‘Overdaad schaadt,’ meent Paape. ‘Kpi’s zijn wel nuttig, maar niet zaligmakend. Voor een aantal dingen wil je toch wel weten waar je staat. Je moet bijvoorbeeld toch op enig moment weten hoeveel omzet je hebt gerealiseerd en welk resultaat er is geboekt. Een paar dingen zul je toch willen weten.’ Maar dat betekent niet dat alles te vertalen is naar kpi’s en dat raadt hij dan ook zeker niet aan. Veel metingen schieten het eigenlijke doel, het meten van resultaat om een bepaalde doelstelling te behalen, voorbij. ‘Als het doel helder is, wordt het gedrag vanzelf voorspelbaar.’

Dat doel moet helder zijn en dat is niet altijd ‘meer winst’. Ter illustratie haalt hij de ceo van Dopper aan die in een radioprogramma aangaf dat het niet zo goed ging met het bedrijf, terwijl er wel overal Dopper-flessen staan. ‘Maar dat was zijn doel niet. Dat was niet: “meer Doppers verkopen” maar: “minder plastic in de wereld”.’ Om dat doel na te blijven streven met een hogere verkoop dan verwacht, innoveert het bedrijf op manieren om plastic te verminderen, bijvoorbeeld door te experimenteren met andere materialen en op nieuwe manieren te recyclen, vertelt Paape.

Reserve inbouwen

Een vaste lijn uitzetten, maar wel flexibel genoeg sturen om te kunnen acteren, levert een spanningsveld op waar menig bedrijf mee worstelt. ‘De wereld verandert en het plan sneuvelt als eerste in contact met de markt,’ parafraseert Paape een oude militaire wijsheid. ‘Je hebt als organisatie bewegingsruimte nodig. Dat betekent dat je buffers moet inbouwen. In het leger heb je de reserve die op het moment dat het nodig is kunt inzetten. In bedrijven heb je dat ook nodig, of het nu om geld, middelen of mensen gaat.’

Ter illustratie haalt hij een klassiek voorbeeld aan van oefeningen met Amerikaanse militairen en dienstplichtige Nederlanders. ‘Vaak waren die langharige Nederlanders in staat te winnen van de gedisciplineerde beroepslegers. Hoe kan dat? Nou, als er een tank vast kwam te zitten in het zand gebeurde er bij de beroepslegers niets, totdat op een gegeven moment een kapitein instructies kwam geven over hoe het verder moet. Die Nederlandse soldaten gingen improviseren en konden zo onder veranderende omstandigheden toch hun doelen bereiken.’

‘Dat is misschien een flauw voorbeeld, maar het geeft aan hoe een te strak geleide organisatie minder goed in staat is om snel te handelen als omstandigheden veranderen. Dit zie je ook in veel bedrijven. Als er dingen misgaan, zegt iemand van een andere afdeling: “Dat zag ik wel aankomen.” Maar die grijpen niet in omdat ze de verantwoordelijkheid niet hebben en bovendien ruzie kunnen krijgen met degenen die ze juist willen helpen. Een cultuur van samenwerking moet je proberen te bouwen en daar helpen functieomschrijving en al te strakke kpi’s niet bij.’

Kamp van Koningsbrugge

‘Je moet kunnen leren van de dingen die gebeuren om samen verder te komen. Als je in het leger met een team het veld wordt ingestuurd, moet je het samen doen. Dat zie je wel in Kamp Van Koningsbrugge. Dan kun jij wel als eerste bij de eindstreep komen, maar als de rest van je team halfdood op het terrein ligt, is dat ook niet goed. Je bent afhankelijk van elkaar en helaas is dat in veel bedrijven een beetje weggemanaged.’

‘Je zag dat vaak in callcenters. Als je daar mensen afrekent op snel de telefoon opnemen en het veel afhandelen van telefoontjes, kun je voorspellen wat er gebeurt. Er wordt snel opgenomen en men denkt al snel: “Dit is te ingewikkeld, ik verbind u even door met mijn collega.” De klant wordt het bos ingestuurd en de werknemer heeft aan zijn kpi’tje voldaan omdat de klant snel is “geholpen”.’ Daarom wordt er een mix van factoren gewogen, waaronder klanttevredenheid en de moeilijkheidsgraad van de call.

Kapot aan efficiency

‘Heel veel gaat stuk omdat we te veel streven naar efficiency. Dat doe je omdat je denkt dat je zo meer winst overhoudt, maar de resultante in een VUCA-wereld is dat je daardoor een keer keihard vastloopt.’ Hij haalt een voorbeeld aan van een drankproducent waar de lopende band stil kwam te liggen bij gebrek aan kroonkurkjes. ‘Een stukje blik daarvoor kostte een cent of zo en er werd gezocht naar een optimaal voorraadniveau en bestelritmes. Daardoor was er even geen blik. Met efficiëntie tot op het bot vergeten mensen dat er natuurlijke fluctuaties in elk systeem zitten. Als je geen rekening houdt met die voortdurende variatie, zorgt het streven naar efficiency gegarandeerd dat je tegen een muur loopt. Ik kan je verzekeren dat het stilleggen van de lopende band duurder is dan iets meer voorraad hebben aan blik.’

‘In een VUCA-wereld moet je vooral niet rigide gaan werken,’ is de centrale boodschap van Paape. Afdelingen die werken aan een hoofddoel in plaats van gemicromanagede subdoelen, met werknemers die ruimte hebben om te kunnen acteren op veranderingen, dát maakt het verschil.

Henk-Jan Buist

Henk-Jan Buist

Webredacteur

Henk-Jan Buist is webredacteur bij CM: (CMweb) en Finance Academy E-learning. Hij werkt sinds 2020 bij VMN Media als financieel journalist. Hij is daarnaast gespecialiseerd in technologie en houdt zich graag bezig met ontwikkelingen op het gebied van fintech en wat AI betekent voor financials. Ook schrijft hij regelmatig tutorials over Excel en Power Query. Voordat hij bij cm: aan de slag ging, werkte Henk-Jan als journalist bij onder meer technologiesites Computerworld, Webwereld en CIO.nl, daarvoor voor de tijdschriften Smartphone Magazine en Android Magazine, en nog eerder was hij systeembeheerder.

Steven Schuit legt uit waarom cultuur het grootste risico voor een onderneming is

Steven Schuit legt uit waarom cultuur het grootste risico voor een...

De grootste bedreiging van de continuïteit van een onderneming? Er is voor prof. mr. Steven Schuit, hoogleraar Governance and Responsibility aan Nyenrode Business Universiteit, geen twijfel over mogelijk. 'It's the culture, stupid.'

'Begrijp wat er achter een geldstroom zit en blijf nadenken'

'Begrijp wat er achter een geldstroom zit en blijf nadenken'

Regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes, het lijkt er volgens hoogleraar Compliance Sylvie Bleker-Van Eyk aan de Vrije Universiteit sterk op dat de burden of compliance vrijwel grenzeloos is. Maar er is hoop, want volgens de hoogleraar bestaat er een tegengif: automatisering met een snufje kunstmatige intelligentie. 'Om ons te helpen met nadenken over waar we mee bezig zijn.'

Raden van Bestuur moeten sturen op het verbeteren van die bedrijfscultuur, stelt hoogleraar Steven Schuit.

Steven Schuit legt uit waarom cultuur het grootste risico voor een...

De grootste bedreiging van de continuu00efteit van een onderneming? Er is voor prof. mr. Steven Schuit, hoogleraar Governance and Responsibility aan Nyenrode Business Universiteit, geen twijfel over mogelijk. 'It's the culture, stupid.'

'Compliance is een groot monster dat we zelf gebouwd hebben'

'Compliance is een groot monster dat we zelf gebouwd hebben'

De mens is ooit met compliance begonnen om risico's tegen te gaan. Inmiddels is het middel zijn doel voorbijgestreefd en is compliance uitgegroeid tot een onwerkbaar gedrocht. 'We hebben een grote, mooie fluwelen mantel over compliance heen gelegd, want we zijn doodsbang voor haar.'

Boekhoudschandaal: Accountant Ahold blikt terug

Boekhoudschandaal: Accountant Ahold blikt terug

Thijs Smit, intern accountant bij Ahold ten tijde van het boekhoudschandaal, heeft geen spijt dat hij destijds misstanden binnen het supermarktconcern aan het licht heeft gebracht. "Het was het waard, ik had niet anders gekund."

AI Act dwingt controllers om ook op dit vlak in control te zijn

AI Act dwingt controllers om ook op dit vlak in control te zijn

Om ervoor te zorgen dat AI (kunstmatige intelligentie) veilig en betrouwbaar wordt ontwikkeld en toegepast, is per 1 augustus 2024 in de Europese Unie de AI-verordening in werking getreden. Dit zijn Europese eisen en kaders voor AI. Wat moeten controllers en CFO's van de verordening weten?

Algemene Rekenkamer: risico's te weinig benoemd in Rijksbegroting

Algemene Rekenkamer: risico's te weinig benoemd in Rijksbegroting

In een analyse van de Rijksbegroting stelt de Algemene Rekenkamer dat het kabinet te weinig kijkt naar financiële risico's. Ook zijn doelstellingen veelal abstract omschreven en zijn financiële plannen niet te herleiden naar scherpe doelen.

Met algoritmes en AI het risico op fraude met facturen minimaliseren

Met algoritmes en AI het risico op fraude met facturen minimaliseren

De verwerking van facturen is de voorbije jaren in hoog tempo gedigitaliseerd. Dit proces verloopt hierdoor een stuk efficiënter en sneller. Maar volgens John Schouten van ISPnext is het veel te vroeg om tevreden achterover te leunen. Fraudeurs worden namelijk steeds slimmer en vormen een serieuze bedreiging. Hoe kan de afdeling Finance dit gevaar elimineren?

6 tips om gevaarlijke e-mails te ontwapenen

6 tips om gevaarlijke e-mails te ontwapenen

Slimme oplichters doen specifiek onderzoek naar jouw organisatie en collega's om met die informatie bijvoorbeeld betalingen los te krijgen. Gangbare tips om valse e-mails te herkennen werken dan ook niet altijd meer. Maar er zijn wel alarmsignalen. Cm: geeft zes tips om te voorkomen dat je wordt opgelicht.

De controller als risicoleider

De controller als risicoleider

In veel organisaties, publiek en privaat, staan de controllers vóór het risicomanagement. Letterlijk én figuurlijk. Letterlijk omdat hun afdeling verantwoordelijk is voor de opzet en de werking van de interne risicobeheersings- en controlesystemen. Figuurlijk omdat ze door hun eigen opstelling, vaak onbewust, het uitvoeren van risicomanagement in de rest van de organisatie onbedoeld voor de voeten lopen. Hoe hiermee om te gaan? Door als controller de rol van risicoleider op zich te nemen.

Hoe nuttig is een preventieve healthcheck van de onderneming?

Hoe nuttig is een preventieve healthcheck van de onderneming?

Mkb-ondernemers merken te laat dat het de verkeerde kant opgaat met hun bedrijf. Op het moment dat ze dat wel zien, is een faillissement vaak niet meer te voorkomen. De controller kan dergelijke signalen in de cijfers zien, maar kan vanuit de beroepskennis ook andere signalen eerder herkennen, nog voordat het bedrijf echt ziek wordt. Uit voorzorg een healthcheck door de controller als bedrijfsdokter, is dat een oplossing? Studenten van Hogeschool Rotterdam zochten het uit.

Willem Schramade, hoogleraar Finance aan Nyenrode: 'Als nieuwe controller lig je heel goed in de markt'

Willem Schramade, hoogleraar Finance aan Nyenrode: 'Als nieuwe...

Willem Schramade, hoogleraar Finance aan Nyenrode Business Universiteit, wil dat financials goede stewards van hun organisaties zijn. Hij laat het niet alleen bij woorden, maar biedt concrete handvatten.