Het shared service center in het buitenland: de uitdagingen

Het shared service center in het buitenland: de uitdagingen

Steeds meer organisaties kiezen voor een shared service center in het buitenland. Een SSC is gespecialiseerd in het uitvoeren van operationele taken, onder meer op het gebied van salarisadministratie, IT, logistiek en finance. De redenen voor zo'n overstap laten zich dan ook eenvoudig raden: efficiencyvoordelen, kostenbesparingen, betere kwaliteit en minder kwetsbaarheid. Dat laatste geldt zeker voor kleine organisaties met weinig medewerkers.

Uitbesteding

Het klinkt logisch: routinematig werk op financieel gebied uitbesteden, gecentraliseerd op één plek. Denk aan debiteuren- en crediteurenwerkzaamheden, klanten aanmaken, recht-toe-recht-aanfacturering, gegevenswijzigingen van klanten of leveranciers, enzovoorts. En dan ook nog eens goedkoper omdat de kosten in lagelonenlanden lager zijn. Medewerkers hier kunnen vervolgens uitdagender werk doen en zich verder ontwikkelen. Maar er zijn natuurlijk ook valkuilen. Hoe zorg je ervoor dat de overgang van werkzaamheden naar een SSC in het buitenland goed verloopt?

Aandachtspunten

  • Realiseer je op voorhand dat een SSC mede goedkoper is omdat deze processen uniformeert. Standaardisatie dus in plaats van maatwerk. Wees dan ook realistisch in wat er kan worden uitbesteed.
  • Betrek medewerkers bij de transitie. Niet iedereen laat gemakkelijk los wat hij of zij, misschien al jaren, op een bepaalde manier doet. Communiceer de stappen, het tijdspad en wie het aanspreekpunt in het buitenland is. Zo is het voor iedereen helder wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor wat in de nieuwe situatie.
  • Houd rekening met cultuurverschillen. Een andere cultuur vraagt een andere manier van converseren. De Nederlandse manier, direct en bondig, is wellicht niet altijd de beste aanpak. Doe ook aan small talk. Zo creëer je een band en bouw je vertrouwen op in elkaar.
  • Digitale meetings zijn altijd mét beeld. Zo kun je de non-verbale communicatie van de ander zien en daarop inspelen om een boodschap duidelijk over te brengen, te zien of mensen begrijpen wat je vertelt en de betrokkenheid stimuleren.
  • Weet wat de organisatiestructuur van de andere partij is. Dat is soms lastig te doorgronden. Vaak steekt dit anders in elkaar dan hier. Houd de lijnen kort en weet wie bij het SSC verantwoordelijk is voor de resultaten en wie je daarop kunt aanspreken.

Monitor, monitor en monitor

Monitoren is altijd een must, maar zeker in het begin. Tijdens een transitie gaan zaken mis. Dat hoort er nu eenmaal bij. Plan minimaal een keer per week een meeting en bespreek de knelpunten. Dat draagt bij aan een snellere transitie. En vergeet niet dat het de nodige tijd kost voor alles goed loopt!

Dit artikel is verschenen in cm: 2023, afl. 7

Christiaan Duwel

Christiaan Duwel

Finance professional bij Hofmeier

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe je deze aanpakt

De status van de digitale transformatie van de financiële functie blijkt minder vergevorderd te zijn dan gedacht of gehoopt. De onderzoekers gaan nu in op de obstakels die financiële functies tegenkomen tijdens hun digitale transformatie, en zij bespreken hoe deze obstakels effectief aangepakt kunnen worden.

Succesvol presenteren: zo doe je dat

Succesvol presenteren: zo doe je dat

Als financial heb je een waardevol perspectief op de business. Je weet niet alleen of de plannen van collega's haalbaar zijn, maar begrijpt ook welke keuzes ze moeten maken als dat niet het geval is. Je stem moet dus gehoord worden. Dat brengt uitdagingen met zich mee: als je ook maar een beetje de diepte ingaat, is de kans groot dat gesprekspartners afhaken. Welke communicatietechnieken kun je als financial toepassen om uw doel te bereiken?

Eveline Kapteijn: 'Jonge mensen kunnen helpen om verandering tot stand te brengen'

Eveline Kapteijn: 'Jonge mensen kunnen helpen om verandering tot...

De wereld is in transitie en dat is geen eenmalige omwenteling, maar een constant aanpassen aan nieuwe realiteiten. Dat vereist nogal wat van organisaties. Ze verwachten van controllers dat ze meedenken in de visie, businesscases onderzoeken en kijken naar het totaalplaatje van maatschappelijke waarde tot de bottomline. Die nieuwe lens van financials vereist een andere manier van opleiden.

Controller gezocht: tip cm voor onze nieuwe rubriek

Controller gezocht: tip cm voor onze nieuwe rubriek

Ben jij of ken jij een controller met passie voor het vak? Cm: zoekt kandidaten voor een nieuwe rubriek waarin we even bijpraten met controllers over het vakgebied, de dagelijkse werkzaamheden en de toekomst van finance.

cm: nieuwspanel: koers houden in de storm

cm: nieuwspanel: koers houden in de storm

Luc Jalink probeert de ontwikkelingen van deze tijd te duiden. En passant trekt hij de consequenties hiervan voor finance en finance-professionals, en doet suggesties om om te gaan met onzekerheden en een oproep tot professionele en persoonlijke groei.

De controllerparadox: creatief problemen oplossen in een rigide kader

De controllerparadox: creatief problemen oplossen in een rigide kader

Een te sterk gereguleerd werkveld of een organisatie met te veel regels brengt de motivatie van werknemers naar een dieptepunt. Controllers zijn bij uitstek mensen die te maken krijgen met een regeldichte omgeving. Dus als er één groep mensen is die de uitzondering zou moeten zijn, dan is het wel de controller. Maar ook zij gedijen niet in een sterk gereguleerde omgeving.

Vloedgolf aan regels zorgt voor inhaalslag duurzaamheid

Vloedgolf aan regels zorgt voor inhaalslag duurzaamheid

Met de Green Deal en de daarmee samenhangende vloedgolf aan richtlijnen zorgt de Europese Unie voor een enorme inhaalslag in duurzaamheid. Finance professionals gaan die vloedgolf op zich af zien komen in de bedrijfsvoering, zo is de stellige overtuiging van Jan Jonker, hoogleraar emeritus Duurzaam Ondernemen.

Communicatie in het buitenland: 'Breng wat vriendelijkheid aan in je taalgebruik'

Communicatie in het buitenland: 'Breng wat vriendelijkheid aan in je...

Een gesprekspartner in het buitenland benader je anders dan een Nederlander. Verschillende culturen hebben andere prioriteiten in de communicatie dan jij en dat levert wel eens misinterpretatie op. Anne-Marie Dingemans, expert internationale samenwerking, geeft uitleg en tips over communiceren met buitenlandse gesprekspartners.

Cm: ControllersMagazine 2024-3: finance is geen doel op zich

Cm: ControllersMagazine 2024-3: finance is geen doel op zich

In het nieuwste nummer van ControllersMagazine lees je onder meer over foutherstel in de jaarrekening, een stappenplan in het toepassen van AI en een interview met Albert-Jan Kroezen, directeur Business Control Realisatie van Alliander.

Rapporteren lastig? Zo presenteer je uitkomsten effectief

Rapporteren lastig? Zo presenteer je uitkomsten effectief

Je hebt wekenlang met toewijding gewerkt aan een financieel rapport. Het is een gedegen stuk geworden, vol waardevolle inzichten. Trots leg je het voor aan je doelgroep, maar… je krijgt nauwelijks reacties. Herkenbaar?

Hang naar efficiëntie is valkuil voor financials

Hang naar efficiëntie is valkuil voor financials

Finance heeft met lean-achtige methoden nogal de neiging om tot in het extreme efficiëntie en consolidatie op te zoeken. Maar alleen daarmee redden de financial en de cfo het niet, beschouwt prof. dr. Jaap van Muijen, hoogleraar psychologie aan Nyenrode en spreker tijdens de Leergang Financieel Leiderschap. 'Je moet ook de bakens van het bedrijf kunnen en durven verzetten.'

cm: ControllersMagazine 2024-2: tijd om verder te gaan

cm: ControllersMagazine 2024-2: tijd om verder te gaan

Na bijna tien jaar schrijf ik mijn laatste redactioneel voor jullie. Het is tijd om verder te gaan. Al zal het nog wel even duren voordat ik die focus op de financiële functie in het algemeen, en de controller in het bijzonder, kan loslaten.