Alles over Debiteuren

Snel betaald krijgen: een mix van AI en business intelligence

Snel betaald krijgen: een mix van AI en business intelligence

Slim debiteurenbeheer voorkomt verspilde energie. Met de inzet van AI en business intelligence kunnen openstaande facturen doelmatiger, persoonlijker en klantvriendelijker worden geïnd, aldus Sander Bollebakker, data-architect bij TKB.

Vertaal niet-betaalde facturen naar verbeteringen in bedrijfsprocessen

Vertaal niet-betaalde facturen naar verbeteringen in bedrijfsprocessen

Het is zonde om debiteurenbeheer alleen als een financieel proces te zien, want er valt veel meer informatie uit te halen over hoe bedrijfsprocessen beter kunnen. Dat stelt Wouter van den Bergh (foto), Manager Operations bij TKB. 'Daar kunnen cfo's en controllers dus ook volop gebruik van maken.'

Wouter van den Bergh

'Elke profielgroep vraagt om eigen optimalisatie van het...

Persoonlijke afstemming met klanten die hun betalingsverplichtingen niet nakomen is essentieel. Dat betoogt Wouter van den Bergh. 'Het werkt niet als je te veel standaarden hebt en die voor elke profielgroep toepast. Het vereist echt maatwerk.'

Rechtsgang voor kleine facturen goedkoper, grote juist duurder

Rechtsgang voor kleine facturen goedkoper, grote juist duurder

Het wordt goedkoper voor ondernemingen om naar de rechter te stappen voor kleine, onbetaalde facturen. De griffierechten bij de kantonrechter voor geldvorderingen van 500 tot 5.000 euro worden namelijk verlaagd. Op dit moment betalen bedrijven nog 486 euro aan griffierecht voor een vordering van net boven de 500 euro. Binnenkort is dit verleden tijd, want dat griffierecht wordt straks 306 euro of zelfs 204 euro als de ondernemer geen rechtspersoon is.u00a0

Een derde van alle groothandel-facturen wordt pas na herinnering betaald

Een derde van alle groothandel-facturen wordt pas na herinnering...

De sector groothandel en handelsbemiddeling kampt met een slecht betaalmoraal. In het laatste kwartaal van 2018 werden facturen in deze sector in 33 procent van de gevallen pas na u00e9u00e9n of meerdere herinneringen betaald. Dat blijkt uit een analyse van ruim 1,8 miljoen facturen door Payt, een aanbieder van software voor debiteurenbeheer. Ondanks deze teleurstellende cijfers, zijn er ook kleine verbeteringen te zien in het vierde kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. Zo is het aantal facturen dat drie maanden na afloop van het kwartaal nog open staat bijna gehalveerd.

Meer dan de helft van facturen te laat betaald

Meer dan de helft van facturen te laat betaald

Meer dan de helft van alle door mkb-organisaties verzonden facturen werd in 2018 niet binnen de betaaltermijn voldaan. Dat blijkt uit een analyse van debiteurenbeheerplatform Payt. Zij bekeken ruim 1,8 miljoen facturen. Slechte betalingen zijn een van de belangrijkste redenen van faillissement.

Til debiteurenbeheer naar een hoger plan

Til debiteurenbeheer naar een hoger plan

Creditmanagement en debiteurenbeheer streven beide naar een zo snel mogelijke inningu00a0van de verzonden facturen. De scope van creditmanagement is echter veel omvattender danu00a0die van debiteurenbeheer.

Leveren op krediet: €6 miljard schade

Leveren op krediet: €6 miljard schade

Nederlandse bedrijven leveren bijna 44 procent van de binnenlandse B2B-verkopen op krediet. Het risico dat daarmee gepaard gaat legt beslag op schaars werkkapitaal. Gemiddeld 2,2 procent van het uitstaande debiteuren-saldo moet uiteindelijk worden afgeschreven. Dat betekent alleen voor de verkopen binnen Nederland op jaarbasis een niet geu00efnd bedrag van circa 6 miljard euro.

'Helft faillissementen door wanbetalers'

'Helft faillissementen door wanbetalers'

Meer dan de helft van de faillissementen wordt veroorzaakt door afnemers die hun rekeningen niet of te laat betalen. Acht op de tien kleine en middelgrote bedrijven kregen in 2013 te maken met oninbare vorderingen door failissement van een opdrachtgever.

Dubieuze debiteuren, hoe zit het ook alweer?

Dubieuze debiteuren, hoe zit het ook alweer?

In economisch lastige tijden hebben ondernemingen vaker te maken met debiteuren die te laat of helemaal niet (kunnen) betalen. De redactie van kennisbank FiscaalTotaal bespreekt het onderwerp dubieuze debiteuren en het waarderen van vorderingen.